Hlavní obsah

O co jsme přišli a přijdeme

Právo, Aleš Knapp, Lucemburk

Vinou „přísných opatření“ během epidemie jsme v kultuře přišli o mnohé, ba o všechno. Člověk se v Lucembursku těšil na kousek kvalitní české hudby, tentokrát reprezentované Dvořákovou Rusalkou. Do Velkého Divadla v hlavním městě Luxembourg-Ville, které nemá vlastní operní ansámbl, měl s Rusalkou zavítat londýnský soubor English National Opera.

Foto: ČTK

Opera La Monnaie v Bruselu je zavřená do odvolání.

Článek

Anglická Národní Opera předvedla kdysi v Londýně pozoruhodnou netradiční inscenaci Verdiho Rigoletta, situovanou do prostředí italských mafiánů v New Yorku. Po umělecké stránce není její soubor méně kvalitní než soubor divadla Royal Opera Covent Garden, požadující za vstupenky astronomické ceny.

Snad ještě hůř dopadli ti, kteří mají vedle hudby rádi i kvalitní kinematografii. Lucemburský filmový klub, Cinémathèque, patří k nejsympatičtějším v Evropě. Útulný interiér, vybavený expozicí historických kamer, promítaček a plakátů, zval tento rok už poněkolikáté na desetidílný cyklus UniPopCiné.

Jednou měsíčně tam plánují představit téma, provázené přednáškou a odpovídajícím filmem. Jak prohlásil francouzský režisér François Truffaut, každý divák totiž musí vědět a umět vyjádřit, proč se mu ten film líbí, a nejen se ohánět konstatováním, že se mu líbí, a hotovo.

Loni třeba téma Dobrý film musí provokovat doplnila projekce snímku italského režiséra Marca Ferreriho Velká žranice.

O co jsme letos přišli? O film Nedotýkej se bílé ženy od téhož režiséra, o komedii Někdo to rád horké, o filmy Pasoliniho i Ernsta Lubitsche. A jelikož filmový klub má mít zavřeno do odvolání, podle všeho do září, přijdeme o film Jeana-Luca Godarda Sbohem jazyku.

Brusel a Paříž na tom jsou stejně bídně. Do odvolání zavřená opera La Monnaie v Bruselu bude vysílat on-line Růžového kavalíra od Richarda Strausse. Zavřená pařížská Opéra Bastille dává k dobru online záznamy Carmen, Labutího jezera a Lazebníka Sevillského.

Divadélko La Huchette v Paříži, které letos slaví sedmdesáté výročí světové premiéry Ionescovy Plešaté zpěvačky a po celou tu dobu její uvádění nepřerušilo, má otevřít až příští sezonu. Přikázání francouzské vlády zní: v jednom sále nesmí pobývat víc než sto osob.

Kapacita minidivadélka uvádějícího Plešatou zpěvačku, doplněnou Ionescovou hrou Lekce, je pouhých 85 osob. I tak ale muselo zavřít. Stejně tak pařížské divadlo Odéon. Zrušen v něm byl Skleněný zvěřinec od Tennesseeho Wiliamse s Isabelle Huppertovou v hlavní roli.

Přišli jsme o akci zvanou My Urban Piano, kdy v hlavním městě Lucemburska bylo v ulicích na dvacet pestře a vesele vyzdobených klavírů. Letos si pro své pobavení nezahrajeme.

Související témata:

Výběr článků

Načítám