Článek
Román pro muže sleduje osudy tří sourozenců: cynického státního zástupce-mafiána Cyrila (Miroslav Donutil), hodného trouby Bruna (Michal Vladyka) a o něco zajímavější a rozporuplnější novinářky Anety (Vanda Hybnerová). Když Bruno dostane smrtelnou nemoc, Cyril se odhodlá udělat alespoň jedno gesto - zaplatit všem třem prázdniny na horách a bratrovi navíc prostitutku (Táňa Pauhofová).
Příběh otvírá epizodka o dvou ztracených chlapcích z doby socialismu, která nemá pro následující děj význam. V další půlhodině státní zástupce-mafián zve těžce nemocného bratra do Tater, poté se balí, vypravují a velmi, velmi dlouho jedou.
Nesnesitelně zbytečné záběry auta, dálnice a zase auta dávají divákovi čas, aby si popřemýšlel, kolik chlapci z Bayerische Motoren Werke zaplatili za product placement.
Na to, že je film prezentován jako komedie, je v něm humoru pomálu. V první polovině vyrukuje Donutil se dvěma hláškami. Jistě, nemusí být vždy třeskutě veselo, jenže film se nerozjede ani v jiném směru. V tak vypjaté situaci, kdy jedna postava pomalu umírá, se hlubšího filozofického dialogu, jenž se nabízí, nedočkáme.
Cyril je přehnaně jednostranný záporňák, který neumožňuje diskuzi. Nedostavuje se žádný zvrat, jen se čeká, zda se nesmělý Bruno konečně vyspí s prostitutkou, nebo budou jen lyžovat a tancovat. Donutil to doprovází přisprostlými poznámkami, kterým se moc nejde smát, a sexy Pauhofová se občas svléká.
Obrat k lepšímu slibují krátké momenty, kdy Aneta začne zvrhlému bratrovi více odporovat a na konci se mu konečně postaví jako rovná soupeřka.
O největší zábavu se ale postará až žárlivý pasák a milenec v jedné osobě (Jan Budař), který se spolu s řádně přiblblým profesionálním fotbalistou (Filip Čapka) vydává na slovenské hory Cyrila zabít, protože se údajně domluvili jen na striptýzu a ne na sexu s jeho svěřenkyní.
Budař výborně vystihnul barového flákače, který si chce hrát na mafiána, ale není ani dost tvrdý, ani inteligentní. Fotbalista pak Budařovu jízdu podporuje úsměvně zbabělými reakcemi (Zabít chlapa? To bych mohl přijít o nároďák!). Oba dva svou tragikomickou a věrohodnou tupostí film povyšují o dobrou polovinu.
V řadě vieweghovských adaptací se tak Román pro muže usadí nad neskutečně hloupým Případem nevěrné Kláry, který loni rozcupovaly všechny recenze, ale hluboko pod Báječnými léty nebo Účastníky zájezdu.