Hlavní obsah

Nový šéf Laterny magiky Radim Vizváry: Věřím, že nás krize promění

Právo, Andrea Zunová

Laterna magika v Praze má nového uměleckého šéfa. Je jím náš nejlepší mim, režisér, pedagog a držitel Ceny Thálie Radim Vizváry. V rozhovoru pro Právo uvedl, že si pozvání do Národního divadla váží a bere ho jako závazek.

Foto: archiv Národního divadla Praha

Radim Vizváry není příznivcem laciné zábavy.

Článek

Co pro vás osobně tento další velký krok ve vašem životě a kariéře znamená?

Poprvé za svou kariéru jsem přijal nabídku zaměstnání v tak velké a významné instituci, jakou je Národní divadlo. Doufám, že v něm budu moci zužitkovat své zkušenosti z nezávislé scény a že i to pomůže Laterně magice chytit druhý dech. Pozvání do Národního divadla si vážím a přijmout tuto funkci je velký závazek. Laterna magika je světoznámá značka, jen musíme lidem ukázat, že je stále ještě živá.

Jako každé zásadní rozhodnutí představuje i toto především velkou výzvu a zodpovědnost, vystoupení z komfortní zóny a doufejme i růst. Poznávám práci v úplně novém prostředí. Ačkoli jsem v Národním divadle již hostoval jako choreograf a režisér, nyní je situace jiná. Mám na starost soubor, dlouhodobé plánování, budu se snažit realizovat dlouhodobou dramaturgickou vizi, učím se proniknout do denního provozu divadla na několika úrovních.

Chcete, aby se Laterna magika stala prostorem experimentu. Splňovala to málo?

Domnívám se, že Laterna magika nedostávala dostatek prostoru pro rozvoj svého potenciálu v různých aspektech. Například je to možnost většího zapojení nových technologií. Měla by využívat nejen existující prostředky, ale iniciovat vývoj specificky pro své inscenace a projekty.

Měli bychom se oprostit od stereotypní představy, že pravá Laterna magika je pouze taneční choreografie propojená s projekcí. Věřím, že je i v souladu s původními záměry Josefa Svobody a Alfréda Radoka tvořit Laternu magiku jako multižánrové divadlo. Tedy zapojit i takové divadelní styly a žánry, které jsou jinak v Národním divadle využívány spíše doplňkově, přitom mohou k divákovi promlouvat velmi zřetelně, ať je to současný tanec, fyzické divadlo, nový cirkus, pantomima, práce s maskou, loutkou a další.

Laterna magika by měla být více otevřená jak tvůrcům z tuzemska i zahraničí, tak novým divákům, za kterými se musí vydat i skrze site-specific projekty nebo happeningy ve veřejném prostoru.

Už jste nějaké nové tvůrce oslovil?

V současnosti se v Národním divadle plánuje již sezona 2021/2022, což je pro Laternu magiku poslední sezona před rekonstrukcí Nové scény. V tomto období budeme ještě pracovat s tuzemskými tvůrci, protože zahraniční umělci, které bych rád oslovil ke spolupráci, nejsou v takto krátkém časovém horizontu volní.

Mám představu o zvučných jménech z oblasti režie i choreografie. První z nich jsme již začali oslovovat, ale nebylo by správné o nich hovořit, dokud zájem o spolupráci nepotvrdí. Nerad bych vzbuzoval přehnaná očekávání, ačkoli sny mám velké.

Musí být hodně těžké nastoupit do vedení v době, kdy je všechno zavřené a lidé nikam nemohou. Jaký z toho máte pocit?

Všichni jistým způsobem pociťujeme frustraci, protože se naše nejistá situace stále prodlužuje. Východisko je ale jedině v tvorbě. Nemá smysl trápit se tím, co nemůžeme dělat, ale chystat se na dobu, kdy se divadla otevřou a my budeme před sebou mít nového diváka. Věřím totiž, že nás současná krize promění. Jak diváky, tak divadlo samotné. A my musíme být na tuto změnu připraveni.

Lidé budou chtít jiné, nové zážitky. Mění se jejich percepce umění, mění se způsoby interakce a komunikace, na to vše musíme reagovat. Touží také po povzbuzení, po kráse. Nejsem příznivcem laciné zábavy, ale chápu jejich potřebu zažít něco příjemného, povznášejícího. Musíme za nimi přicházet s nadějí a laskavostí.

Režírujete nový kus Laterny magiky Zázrak (s)tvoření. Můžete ho přiblížit?

Půjde o rodinné představení, v němž hlavním materiálem bude papír. Hlavní hrdina z něj nechá na scéně vyrůst nový svět, skrze různá dobrodružství bude objevovat jeho zákonitosti a naučí se také chápat a chránit jeho křehkost. Formálně půjde o kombinaci fyzického divadla, současného tance, nového cirkusu a práce s loutkou, součástí budou také animované projekce. Výpravu má na starosti Marek Cpin, choreografii Matyáš Ramba, hudbu Ivo Sedláček, animace Maria Procházková a light design Karel Šimek.

Plánujete premiéru online?

Tomu bych se rád vyhnul. Obecně nejsem velkým příznivcem streamování, domnívám se, že takto není možné předat plnohodnotný zážitek z divadelního představení. Kromě toho půjde o inscenaci pro dětského diváka, ke kterému se skrze kameru promlouvá ještě hůře. A závěr bychom rádi udělali interaktivní. Necháme děti přijít k nám na scénu, aby si papírový svět dotvářely s námi a mohly si vzít kousek na památku.

Rád bych ale nyní v době, kdy nemůžeme hrát, vytvořil online projekt přímo pro kameru. Jakýsi site-specific z Nové scény Národního divadla, do něhož by se zapojili členové Laterny magiky a spojili by tanec a fyzické divadlo s prostorami zákulisí, které jsou divákům běžně nepřístupné.

Uvidíme vás ještě v nějaké roli?

Na podzim bude mít pod hlavičkou Laterny magiky premiéru můj autorský projekt Robot Radius, v němž budu účinkovat. K jeho vytvoření jsem byl osloven před dvěma lety Kanceláří generálního komisaře pro účast České republiky na Všeobecné světové výstavě EXPO, kde si přáli pro EXPO 2020 inscenaci, jež by se nějak vztahovala k dramatu Karla Čapka R.U.R. Letos uplynulo sto let od jeho uvedení.

V inscenaci se mnou bude vystupovat skladatel a kytarista Michal Pavlíček, k režijní spolupráci jsem přizval Miřenku Čechovou. Když vše dobře dopadne, česká premiéra bude v září a světová premiéra v říjnu v Dubaji.

Pokud jde o můj repertoár v Divadle Bravo, budu dál hrát představení svá i ta, která jsme vytvořili s Losers Cirque Company. Záleží jen na tom, jak rychle se vyřeší situace kolem pandemie a jaké podmínky pro hraní budeme my všichni v divadlech mít.

Související témata:

Výběr článků

Načítám