Článek
Na Boží hod se upřímná duše málem dvakrát špatně vdala v pohádce Sněžný drak, kde nad humorem převládla naopak romantika, a i ona s více než 1,9 miliónu diváků u diváků ten den zvítězila. Navzdory tomu ani jedna z nich neobstojí ve srovnání s loňským Šťastným smolařem Jiřího Stracha a Dvanácti měsíčky Karla Janáka a nijak zvlášť nevynikly ani v konkurenci desítek starších filmových i televizních pohádkových příběhů.
Přesto by byla škoda nevšimnout si blíž právě Viktora Preisse v roli ducha střežícího zlatý poklad. Hercův nápad udělat z něj italského zlatníka, který ani po smrti neztratil svérázný šarm kdysi lehkomyslného podvodníčka a požitkáře, přinesl totiž textu režiséra Zdeňka Zelenky víc než zajímavou postavu.
Preiss svým duchem, který se nikdy nenaučil pořádně česky, kvůli mamonu nestihl ani „detyčky“ a až „v záhrobu“ zjistil, že „je pozdě lýtovat“, vtiskl pohádce se svojí nezaměnitelnou noblesou poetiku italské frašky. Ta se pak nad poněkud rozvleklým příběhem sklene jak zlatníkovo milované nebe s „hvězdyčkami“ a stane se i solidní protiváhou lacinému komediantství, kterého je tu bohužel k vidění také dost.
Film mimoděk připomene 90. léta, kdy se režisér Zelenka věnoval v ČT adaptacím světových literárních látek s předními herci, tedy dobu, kdy se mu v televizi vedle dramatika Jiřího Hubače dařilo asi nejlíp a do níž spadá i jeho první spolupráce s Preissem.
Už řadu let se však v ČT nenacházejí peníze na „herecké“ tituly, kde se setkávali ve většině rolí rovnocenní partneři, a vystřídala je praxe jedné či dvou hvězd mnohdy jen marně zachraňujících řidší text.
Nad zlato nejen duch, ale i dobrý herec
Výsledek, jaký si asi žádný z tehdejších hlasů právem volajících po současných, původních televizních filmech i konci poněkud uprášených studiovek neuměl představit. Jenže jak je vidět zrovna na letošní štědrovečerní pohádce, nad zlato je nejen duch, ale i dobrý a invenční herec. Sám bohužel nic nespasí – a snad si toho nové vedení ČT už všimlo.
V brněnské „božíhodové“ pohádce režiséra Eugena Sokolovského sice okouzlovala bezprostředností a půvabem princezna Petry Tenorové, nicméně se tu v duchu zřejmě nevykořenitelných televizních tradic hlavně sošně vládlo a kouzlilo.
Napsal ji Jan Gardner, člen scenáristického týmu seriálu Vyprávěj, na něhož vsadili producenti nového seriálu První republika. Soudě podle pohádky, jejíž příběh se vyvíjel s podobnou elegancí jako horší seriálový kus, asi bychom si od nové rodinné ságy, kterou bude ČT vysílat od poloviny ledna, neměli kromě výpravy moc slibovat.