Článek
Komplex divadelní a provozní budovy, který nahradil Komorní divadlo, tvoří dva divadelní sály. Větší má kapacitu 460 a studiová scéna 150 diváků.
Divadlo stojí v prostoru vzniklém demolicemi severní strany Palackého náměstí v 80. letech 20. století. Výrazným prvkem budovy je vstupní fasáda ze čtyřiceti nepravidelných bublin evokující divadelní oponu. Během budování Nového divadla se ve vedení plzeňské scény vystřídali tři ředitelé.
U jeho zrodu stál Jan Burian, nynější ředitel Národního divadla. „Od roku 1865 byly v Plzni vždy dvě divadelní budovy. Jako náhražka za zbouranou německou scénu vzniklo v šedesátých letech Komorní divadlo, které ale léty bez rekonstrukce zchátralo natolik, že by jeho modernizace byla dražší než stavba nového divadla. Proto vznikla myšlenka vybudovat novou budovu, jež se teď završila otevřením moderního divadla, které má špičkovou techniku a tvůrcům předem nediktuje, jak má vypadat představení,“ řekl Právu.
Je třeba znovu nalézt a probudit ducha všech tří prostorů, a to nejen ve smyslu dramaturgickém, ale především inscenačním.
V loňském roce vystřídal Buriana Ilja Racek ml., který prožil nejrušnější etapu před otevřením. „Finišování stavby a zkoušení během léta bylo hektické, ale výsledek stojí za to. Osobně se mi divadlo moc líbí, věřím, že se bude líbit i divákům,“ řekl Racek.
Současně s otevřením nastoupil nový ředitel Martin Otava. „Komplex otevírá Divadlu J. K. Tyla nové možnosti. Aniž bych chtěl kritizovat předchozí etapy, myslím, že je třeba znovu nalézt a probudit ducha všech tří prostorů, a to nejen ve smyslu dramaturgickém, ale především inscenačním. To znamená nejen vytvořit image nového Studia a moderní scény, ale i historické budovy Velkého divadla, která bude nadále víc sloužit klasice, ale nikoli zakonzervovaným způsobem,“ uvedl.
Do Nového divadla podle Otavy zamíří nejen inscenace ze zrušeného Komorního divadla, ale svůj velký prostor zde díky moderním technologiím dostane především muzikál i balet a kromě činohry také opera.
„Zahajovací představení Prodané nevěsty ukázalo, že divadlo má i pro operu velmi dobrou akustiku. Ale otevření Nového divadla znamená i daleko větší otevření se divadla plzeňským divákům. Divadlo by mělo být kulturním centrem, kde se lidé budou scházet nejen na představení, ale i na besedy, workshopy, scénická čtení atd. A velkou pozornost zaměříme na nejmladší generaci. Budeme si své diváky vychovávat už od čtyř let.“