Článek
„Pozornost kromě jubilantů, jako je Gustav Mahler, jehož díla budou zastoupena nejvíce, budeme věnovat i dalším osobnostem jako Stravinskij či Chopin, hodně se bude hrát i ruská hudba,“ říká ředitel FOK Ilja Šmíd.
Stranou nezůstanou ani čeští skladatelé a FOK záslužně pokračuje v uvádění premiér. „V březnu šéfdirigent Jiří Kout diriguje premiéru Symfonie č. 1 pro bicí a velký orchestr od Sylvie Bodorové,“ doplňuje programový ředitel Petr Daněk.
Nejvíce koncertů bude řídit Jiří Kout
Nejvíce koncertů bude řídit šéf Jiří Kout, ale vedle bývalých dirigentů FOK Zdeňka Mácala či Serge Bauda se objeví i mladší Tomáš Netopil. Ze zahraničí přijedou mj. i Španěl Juanjo Mena z manchesterského BBC filharmonického orchestru.
„Navázali jsme spolupráci se čtyřmi osobnostmi, které se stanou rezidenčními interprety,“ vysvětluje úplnou novinku Ilja Šmíd. Jsou jimi Radek Baborák, Petr Wagner, Ivan Ženatý a Američan Eugen Indjic.
Zejména Baborák, který kromě hry na hornu bude i dirigovat, určitě přitáhne mladé publikum, o které FOK tolik usiluje. Pokračovat proto budou i cykly pro mládež a malé děti.
Nový cyklus Čtyři kroky do nového světa
Novinkou mezi nimi bude cyklus Čtyři kroky do nového světa, připravovaný dirigentem Marko Ivanovičem a muzikologem Petrem Kadlecem. Název i protagonisté se s ním – po jeho náhlém skončení v ČF – uchýlili pod ochranná křídla FOK do kostela sv. Šimona a Judy. Ten bude i místem koncertů staré hudby či komorních koncertů. Klavírní recitály bude hostit Rudolfinum a přijede mj. i Paul Badura-Skoda.
Nápaditá dramaturgie FOK byla známá i zařazováním koncertů jazzmenů, folkařů a dalších žánrů. I letos cyklus nabídne koncerty Marty Töpferové, Hradišťanu či Kořínkova Pražského jazzového kvintetu.
FOK pojede do Španělska a Německa
FOK absolvuje i dva zájezdy do ciziny (Španělsko a Německo), ten španělský s dirigentem Gerdem Albrechtem. „A chceme pokračovat i ve vydávání vlastních nahrávek,“ uzavírá Ilja Šmíd a upozorňuje na nedávno vydané CD s FOK, Jiřím Koutem a díly Brahmse a Krčka.
FOK neskrývá, že ani jemu se nevyhýbají problémy, především podfinancování orchestru. „Náš zřizovatel, pražský magistrát, si je toho ale vědom a probíhají vstřícná jednání, jak situaci zlepšit,“ konstatuje Šmíd.