Článek
Paul Simon: So Beautiful Or So What
Paul Simon, polovička legendárního dua Simon & Garfunkel, neustává v tvorbě ani v sedmdesáti, kteréžto jubileum letos slaví. Dvanáctá studiová deska uznávaného skladatele nese název So Beautiful or So What. Deset autorských písní vznikalo více než rok, kdy demoverze jednotlivých skladeb Paul Simon natáčel na své chatě ve státě Connecticut.
Následně si na finální natáčení vzal několik svých přátel, jmenovitě to byli pánové Vincent Nguini (kytara), Steve Shehan (bicí) a dále se natáčení účastnil i bubeník kapely Grizzly Bear Christopher Bear, který na desku natočil elektrické bubny a samply. Produkce alba se ujal jak sám Paul Simon, tak i jeho dlouholetý přítel - jihoafrický houslista, skladatel a především uznávaný producent Phil Ramone.
Nová produkce dle slov samotného zpěváka připomíná svou syrovostí jeho bezejmenný debut z roku 1972, který v době vydání zaznamenal obrovský úspěch a dočkal se díky výtečným prodejům i platinového statusu.
Universal Music
Debbi: Touch The Sun
Nezaměnitelnou originální a syrovou interpretaci sedmnáctileté Debbi sice před dvěma lety nedokázala ocenit porota Československé Superstar, ale to zpěvačku nezastavilo a nakonec se přeci jen stala interpretkou dvou (zatím) velkých hitů - Možná se mi zdáš a Touch The Sun. Díky druhému jmenovanému je čerstvou držitelkou zlaté sošky Anděla za nejlepší píseň.
Pod dohledem producenta Martina Ledviny (Aneta Langerová, Marek Ztracený, Lenka Dusilová) vzniklo debutové album složené z jedenácti písní nazpívaných v angličtině, češtině a díky vtipnému bonusu i v němčině. Backvokály nazpívala americká zpěvačka Mairys Joaquinová a Debiina sestra Jacqueline Kahlová.
Sony Music
Foo Fighters: Wasting Light
´Zpátky na stromy´, řekli si američtí Foo Fighters a sedmou desku nahráli na analogovou magnetofonovou pásku u Davea Grohla v garáži jeho domu v San Fernando Valley v Kalifornii. Dostala jméno Wasting Light.
Foo Fighters díky ní poprvé spolupracovali na nahrávání celé desky s legendárním producentem Butchem Vigem, který kapele dosud produkoval pouze dvě nové skladby Wheels a Word Forward na albu jejich největších hitů, které vyšlo v roce 2009, a David Grohl se s ním samozřejmě setkal ještě jako člen Nirvany při práci na klasice Nevermind. Na nové desce hostuje i spoluzakladatel Nirvany Krist Novoselic, který nahrál basu a akordeon ve skladbě I Should Have Known. Prvním singlem z alba je skladba Rope.
Sony Music
Alison Kraussová: Paper Airplane
Originální americká písničkářka Alison Kraussová se po sedmi letech vrátila k nahrávání se svou kapelou Union Station, jejich předchozí album Lonely Runs Both Ways z roku 2004 získalo tři Grammy. Mezičas vyplnila prací se zpěvákem Led Zeppelin Robertem Plantem na společném albu Raising Sand, které obdrželo celkem šest zlatých gramofónků Grammy, včetně té nejcennější za Album roku.
Novinka nese název Paper Airplane a návrat k domovské kapele zaručuje plnokrevný bluegrass, který jim tolik sluší. Mezi jedenácti skladbami najdeme i dvě coververze a to My Opening Farewell od Jacksona Browna a Dimming Of The Day od Richarda Thompsona.
Universal Music
Swordfishtrombones: Aftertaste
Brněnská kapela Swordfishtombones se albem Aftertaste rozhodla reagovat na aktuální světové hudební trendy: změnili zvuk, kytarista Karel Krtička napsal krásné skladby a pak nahráli poprockové album a to vše při zachování svých charakteristických znaků.
Zásluhu na „světovém zvuku“ má především osoba producenta Dušana Neuwertha, který výrazně zasahoval do výsledné podoby skladeb. Aftertaste se rodilo dlouho. Nahrávat se začalo už v roce 2006 a singl Dandy už jste mohli slýchat v éteru již před dvěma roky. Bohužel to také vypadá, že tato deska, je jejich poslední.
Součástí alba je i dokumentární film At War, který o nás natočil Emil Galík s Martinou Geržovou a videoklip, který k Dandymu vytvořil Michal Jelínek alias Tchullo.
Indies Scope
Čokovoko: Hudba
Brněnské dívčí duo Čokovoko jsou odpovědí na hip hopové kapely s rapperkami. Adéla a Zuzka oplývají v textech mimořádnou otevřeností, mluví o svých pocitech svým vlastním jazykem. Sžíravě komentují současnou realitu, utvářenou televizí a bulvárem, aniž by popíraly, že jsou její součástí.
Textům odpovídá provokativní hudba, která spojuje hip hop s ohlasy nové vlny i poetikou osmdesátých let. Druhá deska vyšla tři roky po kontroverzním debutu The Best Of.
Mamka label