Článek
Roman Franc je profesionál, který si černobílou skupinovou inscenovanou fotografii vybral jako hlavní téma. Výsledky své práce prezentuje v pražské Leica Gallery do 11. června. Výstava nese název Grupy.
Lidé na snímcích autora přijali
Skupiny mohou být spojeny s nějakým sociálním statusem, bytím v subkulturách nebo i se zájmovou činností. Kurátor expozice Vladimír Birgus v úvodním textu na stěně galerie mluví o primární hodnotě lidské pospolitosti. Ta je na všech vystavených snímcích fundamentem, který je spojovníkem nejen mezi lidmi na snímku, ale i mezi nimi a tvůrcem.
Autor na vernisáži říkal, že si velmi často s obyvateli té které vesnice vytvořil přátelský vztah a ti ho vzali mezi sebe. Někde ho dokonce jmenovali čestným občanem. Rozhodně ale pro něj nemohlo být jednoduché ukočírovat tolik lidí na jednom obraze, uhlídat jejich výrazy a vytvořit kompozici, kterou si původně na papíře vymyslel. Proto je u každé fotografie uveden i krátký příběh jejího vzniku.
Třeba snímek Jesenice, leden 2020, respektive jeho realizaci, nosil Roman Franc v hlavě rok. Teprve pak se mu podařilo seskupit šestnáct myslivců před zasněženým stromořadím i s honicími psy. Místo ulovené trofeje však mezi nimi trůní luxusní automobil Lamborghini s jedním lovcem a jeho psem za volantem.
Svět z opačného pólu
Podobně humorná nadsázka je i na snímku Jánská ulice v Brně, červenec 2017. Kdo by čekal, že si mistr v pět ráno seskupí metaře a metařky jako nějaký baletní soubor.
Podobně vyznívá i práce Brno, Svratka, červenec 2016, na níž vidíme saunaře a naturisty zahalené v osuškách či ručnících.
Fotografie Romana France jsou možná banální svým tématem. Ale vzhledem k tomu, že ho umělecky posunul do jiných kontextů, lze pozorovat zažitý svět z opačného pólu.
Může se vám hodit na Firmy.cz: Leica Gallery Prague