Článek
V roce 1968 natočil George A. Romero podle vlastního scénáře film NIGHT OF THE LIVING DEAD (také ho stříhal a byl kameramanem). Byl to film černobílý a velmi laciný, vyprávějící o tom, jak se partička lidí snaží přežít v domě, obklopeném živými mrtvými.
Slovo "zombie" existovalo dávno předtím. Filmy o zombies se rozhodně natáčely už v 50. letech a pravděpodobně ještě dřív. Byli to ale většinou normální, nenamaskovaní herci, kteří se pomalu potáceli a měli vypadat strašidelně. A většinou nevypadali (viz třeba PLAN 9 FROM OUTER SPACE). Až Romero dal světu rozpadlé příšery, které si dnešní divák představí pod pojmem "zombie" a které nemají nic společného s jamajským voodoo.
Možná je symptomatické, že v roce 1968 jsem se také narodil já a v roce 1976 Romero režíroval dokument o O.J. Simpsonovi. Nevím. Důležité je, že v průběhu následujících let vnikly desítky filmů, které byly buď přímými pokračováními (režírovanými Romerem), remaky nebo aspoň "inspirovány Romerem". Po "Noci živých mrtvých" vznikl "Úsvit živých mrtvých", "Den živých mrtvých", "Děti živých mrtvých", asi pět dílů "Návratů živých mrtvých" (nebo "živé smrti") a remaky několika z nich. (Přičemž je zajímavé, že v mnohých z nich - včetně NIGHT OF THE LIVING DEAD - se slovo "zombie" vůbec neobjevuje.)
Je celkem snadno pochopitelné, že většina těchto filmů nejenže měla podobný děj, ale také byla velmi podobně natočena. K osvěžujícím kouskům posledních let patřilo 28 DNÍ POTÉ, ale tento britský film byl tak "nezávislý" a natolik mimo "klasickou zombie formu", že se možná k tomuto žánru ani nedal řadit. Posledním ucházejícícm "klasickým zombie snímkem" byl RESIDENT EVIL.
A letos se Universal rozhodl natočit remake DAWN OF THE DEAD. Většina mainstreamových filmových fanoušků si toho moc nevšímala, protože režisér byl debutant a ve filmu nehrál nikdo, komu by se dalo říkat "hvězda". (I když, pravda, hraje tam ten udělanej černoch, kterého známe z PULP FICTION jako Marselluse Wallace.) Film vypráví o partě živých, kteří se před armádou nemrtvých ukryjí v supermarketu. Ale to je celkem nedůležité...
Skoro všichni byli překvapeni, když nakonec uviděli, jak kvalitní film tenhle nový ÚSVIT MRTVÝCH je! A tím nemyslím "horor s kvalitním stříkáním krve", ale skutečně "kvalitní film". Ty záběry! Ten střih! To tempo! A dokonce někteří herci občas i dobře hrají. Opravdu dlouho jsem neviděl tak dokonalé splynutí fanouškovské lásky k "pokleslému žánru" a současně dokonalé zvládnutí všech technických aspektů natáčení. (A většina ostatních lidí, kteří film viděli, si myslí něco velmi podobného.) Ale samozřejmě, pokud z principu nevydržíte koukat na žádné stříkání krve, může vám být kvalita ukradená a stejně na to nepůjdete...
Nevím, jestli je to náhoda, ale letos je těch zombie filmů opravdu úroda: Po UMUČENÍ KRISTA a CHOKING HAZARDu následuje ÚSVIT MRTVÝCH, někdy na podzim RESIDENT EVIL NEMESIS a někdy mezi tím se možná v našich kinech objeví i parodie SHAUN OF THE DEAD (schválně, jak byste ten název přeložili, aby zůstal legrační i v češtině?). A kromě toho je odkaz zombií (zombiů?) velmi stylově udržován při životě videoherním průmyslem: Podívejte se třeba na tenhle trailer.
A pokud vás nebaví zombies, můžete zkusit zajít na komedii s Adamem Sandlerem a Drew Barrymoreovou s názvem 50x A STÁLE POPRVÉ. Námět je originální variací na NA HROMNICE O DEN VÍCE: Barrymoreová si při dopravní nehodě vážně zranila hlavu a trpí ztrátou krátkodobé paměti: Každý den ráno si myslí, že je ten samý den a každou noc zapomene všechno, co v onom dni prožila. A její otec, bratr i přátelé jí nechtějí komplikovat život, takže každý den "hrají", že má otec narozeniny, že se poprvé v životě dívají na ŠESTÝ SMYSL a jsou překvapeni jeho pointou a tak dále, a tak dále (není to až tak těžké, protože všichni žijí na řídce osídleném ostrově)...
To by samo o sobě vydalo na zajímavé psychodrama, ale tvůrci do toho zamontovali Adama Sandlera, který je zpočátku velkým kurevníkem a chce Drew sbalit, ale pak se (poprvé v životě?) doopravdy zamiluje a snaží se jí pomoci. Asi víte, řemu se říká "sandlerovský humor" a i tentokrát je ho ve filmu dost, takže místo abychom se zabývali psychickým stavem hrdinky, vidíme zvracející mrože a vtipy o genitáliích (hraje v tom i Rob Schneider). Ale v rámci Sandlerových filmů patří tenhle rozhodně k těm lepším.
No a pak má premiéru ještě francouzské drama MATKA, vyprávějící vskutku historku o starší ženě, která si začne s mladým milencem své vdané dcery, nebo něco podobně pikantního.
Ve zkratce...
Nové trailery: ALIEN VS. PREDATOR, CELLULAR (něco jako TELEFONNÍ BUDKA 2) a japonský trailer JÁ, ROBOT (který je kupodivu podstatně zajímavější než americké trailery na tentýž film).
Nejnovější dobrodružství Harryho Pottera. A Hermiony...
Zajímavá výzva pro Michaela Moorea (a zajímavý "messageboard" u ní). Moore se mezitím snaží vzbudit další kontroverzi a oficiálně se odvolal proti tomu, že FAHRENHEIT 9/11 má mít přístupnost "R", tj. "Do 17 let pouze v doprovodu rodičů".
Celá STAR WARS trilogie v podání jednoho člověka? Proč ne?
A na závěr trochu lidové tvořivosti a zároveň lekce angličtiny: Někdo vzal samply z klasické hry "Indiana Jones and the Fate of Atlantis" z roku 1992 a udělal z nich zajímavý remix.