Článek
V pestrobarevných teplých vodách Velké útesové bariéry žijí v bezpečném příbytku ze sasanek dvě oranžovobílé rybky: Marlin a jeho syn Nemo. Ovdovělý otec Marlin se snaží ochránit svého syna před všemi nástrahami, Nemo je - jako všechna mláďata - velmi zvídavý a navíc ho štve, jak ho táta pořád hlídá. Chce všechno prozkoumat, a tak jednoho dne opravdu vyrazí. Záhy je však unesen do akvária, kterým si vyzdobil ordinaci jistý zubař. Marlin se vydává na cestu k záchraně syna. Cestou se k němu připojí Dory - ryba s nejhorší krátkodobou pamětí a největším srdcem v oceánu.
Film Hledá se Nemo vznikl v produkci studií Disney a Pixar a natočili ho tvůrci filmů Příšerky, s. r. o., Život brouka a Toy Story: Příběh hraček v čele s režisérem a spoluautorem scénáře Andrewem Stantonem.
Insipraci našel autor v ordinaci
Stanton přitom vycházel z několika osobních prožitků. Kromě fascinace podmořským světem to byly vzpomínky na akvárium v ordinaci rodinného zubního lékaře. Díky rybičkám se prý na zubaře dokonce těšil. "Často jsem si říkal, že akvárium u zubaře je pro mořské rybky opravdu divné místo k žití. Nestýská se jim po domově? Chtěly by uniknout a vrátit se do oceánu?"
A pak tu byl vztah k vlastnímu synovi. "Když mu bylo pět let, šli jsme na procházku do parku. Tehdy jsem hodně pracoval a cítil jsem, že s ním trávím velmi málo času, že jej často postrádám. Zároveň jsem se ale přistihl, jak mu pořád dokola říkám "Nedotýkej se toho! Nedělej to! Spadneš tam!"" Doslova mě posedla myšlenka, že přehnaná starostlivost může z dobrého otce udělat špatného."
Jak namalovat rybu?
Pro experty na počítačovou animaci byl podmořský život dosud nejtvrdším oříškem už proto, že pracovali s malými tvory, u kterých je vyloučena gestikulace rukou a nohou. Během příprav navštěvovali mořská akvária, potápěli se v Monterey a na Havaji, vysedávali před hustě osídleným akváriem ve studiu, vyslechli přednášky od zkušeného ichtyologa.
"Zaměřili jsme se zejména na obličej, ale nechtěli jsme, aby postavy budily dojem pohyblivé hlavy na statickém těle. Když se potřebuje ohlédnout člověk, otočí pouze hlavu. Když chce totéž udělat ryba, pootočí hlavou jenom trochu a celé tělo se otočí za ní," říká jeden z hlavních animátorů Dylan Brown a profesor Adam Summers, který animátorům pomáhal, dodává:
"Ve většině animovaných filmů se ryby pohybují bez jakýchkoliv náznaků fyzické aktivity, což působí jako pěst na oko. Nepotřebujete být ichtyolog, abyste poznal, že je na tomto pohybu něco nepřirozeného - je to jako pozorovat klusajícího koně, který používá jenom dvě nohy. Pokud se v Nemovi ryby pohybují, je to znát i na jejich ploutvích. Způsob jejich pohybu navíc budí dojem, že jsou opravdu ve vodě. Týmu se skvěle podařilo vyjádřit rozdíly mezi životem v prostředí, kde postavu obklopuje nestlačitelná voda, a prostředím, kde ji obklopuje stlačitelný vzduch."
Zajímavosti z natáčení
Natočení záběru, ve kterém uniká rybka před barakudou, vyžadovalo ruční umístění 1890 korálů, které tvoří pozadí útesu.
Sedm pelikánů, kteří se objevují najednou v jednom záběru, pokrývá celkem 361 975 pírek, takže na každého jich vyšlo v průměru více než 50 000.
V Bruceově tlamě je celkem 202 zubů, z nichž se každý může pohybovat nezávisle na ostatních.
Pro natočení scén se želvami bylo třeba vytvořit a nasimulovat přes 8 kilometrů Východního australského proudu.
Prostředí dokresluje přibližně 290 336 bublinek a 1 161 344 různých malých částeček.
Ryby v hejnech mrkají šesti různými způsoby. Kromě těch, které jen rychle proplavou před kamerou, všechny mrkají, dýchají žábry a pohybují se podobným, avšak ne stejným způsobem - některé rychle a energicky, jiné pomaleji a s volností.
Ve filmu se objevuje dohromady 692 různých rybích hejn a v nich celkem 99 079 ryb.
Mnoho lodí v přístavu v Sydney nese jména zaměstnanců studia Pixar, jedna je pojmenována For The Birds, což je název krátkého filmu, za který získalo studio Pixar Oscara, další nese jméno Men V podle patentovaného softwarového programu, který byl použit při animaci.
Jako předloha pro snímek zubaře, který přebírá ocenění Zlatý zub, posloužila fotografie Ralpha Eggelstona při přebírání Oscara za film For The Birds.
V češtině uslyšíme Ivana Trojana, Barboru Munzarovou, Jiřího Macháčka, Marka Páleníčka a Martina Štěpánka..