Článek
Návštěvníci výstavní síně Františka Kupky a Luboše Sluky přijeli do Opočna z všech míst země.
„Byli tu lidé z Prahy, Hradce Králové, Plzně, Ústí nad Orlicí nebo Českých Budějovic,” uvedla Martina Svatoňová z kanceláře hejtmana Královéhradeckého kraje. Hejtmanství ve spolupráci s opočenskou radnicí výstavu připravilo k 148. výročí narození Františka Kupky a k jubileu mecenášky umění Medy Mládkové.
Dvoudenní výstavu provázela přísná bezpečnostní opatření. Obraz převážela profesionální přepravní agentura specializovaná na přepravu uměleckých děl, na vše dohlížela bezpečnostní služba. Obraz byl umístěn za krytem z plexiskla a byl pod stálým dozorem. Lidé k němu mohli přistupovat postupně a jen v omezeném počtu. Ve výstavní síni se proto tvořila dlouhá fronta, někdy se čekalo i tři čtvrtě hodiny.
O zájmu o umělecké dílo svědčilo i velké množství aut na Kupkově náměstí, které vyhrazeno pro parkování návštěvníků. Další vozy stály v sousedních uličkách.
Obraz je protějškem k malbě Plochy příčné l, která má téměř shodný formát a je ve sbírce Národní galerie v Praze. Vzájemně se prolínající diagonálně vertikální a horizontální plochy byly Kupkovým oblíbeným kompozičním tématem.
Plochy příčné II z roku 1923 jsou jednou z nedůležitějších děl Kupkovy tvorby a ukázkou progresivního výtvarného jazyka, kterým Kupka značně předstihl vývoj světového malířství. Obraz namaloval ve Francii a v roce 1946 ho věnoval svému pražskému příteli za pomoc s retrospektivní výstavou v pražském Mánesu.
V roce 1968 byl součástí velké Kupkovy výstavy ve Valdštejnské jízdárně, pak se vytratil z povědomí veřejnosti a 50 let jej nikdo neviděl. Stále ho vlastnila rodina původního majitele až do aukce, kdy se letos 26. května 2019 vydražil.
Společně s Vasilijem Kandinským, Pietem Mondrianem či Fernandem Légerem je Kupka považován za jednoho ze zakladatelů abstraktní malby. Narodil se v roce 1871 v Opočně, ale převážnou část života strávil ve Francii, kde také v roce 1957 zemřel.
Může se vám hodit na Zboží.cz: