Hlavní obsah

Nebát se milovat a nekrást ani na Žižkově

Právo, Jiří P. Kříž

Je to těžké k neunesení, míní předčasně unavená generace třicátníků, která aktivně neprožila listopadový převrat, vyzobává až jeho trosky a zaujímá postoj - zatím ještě sarkastický, zoufalství už ale ťuká na dveře. To je myšlenkový půdorys Mafiánské opery Jana Jirků. Hraje se v pražském Paláci Akropolis.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Simona Babčáková (velmi těhotná manželka), Jiří Vaněk (manžel-hudebník), za nimi gravidní girl.

Článek

Multikulturní prostor na Žižkově má pověst hašišového doupěte. Tak trochu jako Roxy v Dlouhé. Koncerty, divadelní představení, předražená pivnice a kofolárna, a také pověst pošramocená magistrátními dotacemi převyšujícími za vlády neblahých radničních koalicí částky poskytované jiným divadlům. To vše pro mladé!

Bárta i Berdych

Mafiánská opera autora a režiséra s širokým akčním radiem od Nablízko a skoro všech českých loutkových divadel až po Tenkrát v Chebu na západě, Lipany v brněnské Polárce a Kutloch aneb I muži mají své dny na Vyšehradě je právě o špinavých penězích. A o lidech, kteří v jejich stínu už nevědí, jak a kudy dál.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Jakub Žáček jako pozdější ministr bezpečnosti veřejnosti Bartoloměj Vítek, v pozadí gravidní girl.

V Mafiánské opeře je hodně muziky a písniček Marka Doubravy. Líbivých, melodických, i když interpretovaných někdy víc než příšerně (Simona Babčáková, Oldřich Navrátil, Vladimír Marek), protože ani se „skoromuzikálem“, jak žánrově zařadil své dílo Jirků, nemá prakticky nikdo z aktérů žádné zkušenosti.

Asi má ten netvar nejblíž k politickému kabaretu. V první části víc než jalovému, po přestávce přece jen rozhýbanému a kousavému. Fór večera: Před hlavní kalašnikova stojí s rukama nad hlavou ministr bezpečnosti veřejnosti, jinotajně Bartoloměj Vítek (Jakub Žáček) a úpěnlivě kvílí: „Když mě zastřelíte, tak už mě nezvolíte!“

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Tomáš Jeřábek (Žukov, člen Berdychova gangu) a Aneta Krejčíková (Emo-dívka)

Jak přijít k penězům, když kšeftů ubývá a další přírůstek do rodiny je na cestě, trápí se hlava rockové kapely. A pak přijde nabídka ukrást ukradené peníze magistrátnímu korupčníkovi. Spolupráci nabídne zhrzený normalizační policajt Šumava (Navrátil), hlavou akce má být Žukov, bývalý člen Berdychova gangu (Tomáš Jeřábek).

Gravidní téma

Nad věcí je jen taxikář Vivaldi (Marek), aby nebylo mýlky, podle zvyku nekonečných televizních seriálů uvozovaný konstantním motivem ze Čtvera ročních období... Je to všechno zašmodrchané a kostrbaté, nevyrovnané, jenom company - trio gravidních žen - hopsá a tančí dlouhonoze. Pokus, ale příště by mělo být ironičtěji i secvičeněji.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Nouze naučila i Dalibora housti čili rocková kapela a nábožné kostelní písně.

To platí i o Mafiánské opeře jako o celku, jehož součástí jsou také Šumavova čecháčkovská žena (Vlasta Špicnerová) a zdrogovaná dcera, emo-girl (Aneta Krejčíková). No, do satiry hodně daleko, k divadlu o maličko blíž.

Celkové hodnocení 50 %

Palác Akropolis Praha - Jan Jirků: Mafiánská opera

Režie Jan Jirků, hudba Marek Doubrava, kostýmy Simona Krompholcová, výtvarný design Jan Bažant.

Psáno z reprízy 11. března 2013.

Související témata:

Výběr článků

Načítám