Článek
Multikulturní prostor na Žižkově má pověst hašišového doupěte. Tak trochu jako Roxy v Dlouhé. Koncerty, divadelní představení, předražená pivnice a kofolárna, a také pověst pošramocená magistrátními dotacemi převyšujícími za vlády neblahých radničních koalicí částky poskytované jiným divadlům. To vše pro mladé!
Bárta i Berdych
Mafiánská opera autora a režiséra s širokým akčním radiem od Nablízko a skoro všech českých loutkových divadel až po Tenkrát v Chebu na západě, Lipany v brněnské Polárce a Kutloch aneb I muži mají své dny na Vyšehradě je právě o špinavých penězích. A o lidech, kteří v jejich stínu už nevědí, jak a kudy dál.
V Mafiánské opeře je hodně muziky a písniček Marka Doubravy. Líbivých, melodických, i když interpretovaných někdy víc než příšerně (Simona Babčáková, Oldřich Navrátil, Vladimír Marek), protože ani se „skoromuzikálem“, jak žánrově zařadil své dílo Jirků, nemá prakticky nikdo z aktérů žádné zkušenosti.
Asi má ten netvar nejblíž k politickému kabaretu. V první části víc než jalovému, po přestávce přece jen rozhýbanému a kousavému. Fór večera: Před hlavní kalašnikova stojí s rukama nad hlavou ministr bezpečnosti veřejnosti, jinotajně Bartoloměj Vítek (Jakub Žáček) a úpěnlivě kvílí: „Když mě zastřelíte, tak už mě nezvolíte!“
Jak přijít k penězům, když kšeftů ubývá a další přírůstek do rodiny je na cestě, trápí se hlava rockové kapely. A pak přijde nabídka ukrást ukradené peníze magistrátnímu korupčníkovi. Spolupráci nabídne zhrzený normalizační policajt Šumava (Navrátil), hlavou akce má být Žukov, bývalý člen Berdychova gangu (Tomáš Jeřábek).
Gravidní téma
Nad věcí je jen taxikář Vivaldi (Marek), aby nebylo mýlky, podle zvyku nekonečných televizních seriálů uvozovaný konstantním motivem ze Čtvera ročních období... Je to všechno zašmodrchané a kostrbaté, nevyrovnané, jenom company - trio gravidních žen - hopsá a tančí dlouhonoze. Pokus, ale příště by mělo být ironičtěji i secvičeněji.
To platí i o Mafiánské opeře jako o celku, jehož součástí jsou také Šumavova čecháčkovská žena (Vlasta Špicnerová) a zdrogovaná dcera, emo-girl (Aneta Krejčíková). No, do satiry hodně daleko, k divadlu o maličko blíž.
Celkové hodnocení 50 %
Palác Akropolis Praha - Jan Jirků: Mafiánská opera
Režie Jan Jirků, hudba Marek Doubrava, kostýmy Simona Krompholcová, výtvarný design Jan Bažant.
Psáno z reprízy 11. března 2013.