Hlavní obsah

Národní galerie má stále jen provizorního ředitele

Právo, Petr Kováč

Od jara 2013 nemáme regulérního ředitele Národní galerie, což ohrožuje mezinárodní výstavní projekty na příští roky. Kandidátem je renomovaný historik umění Jiří Fajt, ale ministerstvo kultury jako by ho stále nechtělo definitivně jmenovat.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Jiří Fajt

Článek

Pozitivní domácí zprávou je, že Moravská galerie zavedla dobrovolné vstupné do stálých expozic, tragédií naopak, že Národní galerie přišla v novém kole církevních restitucí o vlastnictví děl Vyšebrodského mistra, což je, jako by pařížský Louvre ztratil Monu Lisu.

Zklamalo Pražské bienále a opět Chalupeckého cena, proti tomu bylo zajímavé Benátské bienále, kde v mezinárodní expozici byla zastoupena i Anna Zemánková. Dům umění města Brna se pochlubil výstavou tvorby německého expresionisty Wilhelma Lehmbrucka. Škoda jen, že chyběl dívčí akt z Vily Tugendhat, který byl v restituci vydán původním majitelům, a ti ho obratem prodali na aukci v Londýně, protože Topolánkova vláda nevyhověla žádostem o prohlášení sochy za kulturní památku.

Foto: Repro z knihy Václav Vavřinec Reiner

Detaily z fresek Václava Vavřince Reinera z chrámu v Dobré Vodě u Českých Budějovic.

Pavel Preiss publikoval v nakladatelství Academia monografii Václava Vavřince Reinera. O českém umělci doby baroka se dosud neobjevila tak skvěle napsaná a vytvořená kniha. V Německu vyšel jako faksimile příruční skicák neznámého českého malíře z doby kolem roku 1400 – jedinečné dílo nazývané Wiener Musterbuch.

Obecní dům v Praze nabídl Muchovy plakáty ze sbírky Ivana Lendla. Větší pražskou událostí se ale stala šokující satira a černý humor v podání bratrů Chapmanových v Rudolfinu. Cisterciácké opatství ve Vyšším Brodě představilo výjimečnou památku středověkého zlatnictví – Závišův kříž, kterému konkurují jen korunovační klenoty v Praze.

V německé Postupimi se konala poslední zastávka výstavy Europa Jagellonica, jednoho z nejobjevnějších projektů o umění ve střední Evropě v posledním desetiletí. Recenze v německém tisku byly plné uznání. Naši západní sousedé mohli zásluhou Jiřího Fajta poprvé obdivovat obrazy Litoměřického mistra a plastiky Žebráckého a Zvíkovského mistra.

Ze zahraničních výstav nutno ocenit výstavu o vztahu Cézanna k dědictví minulosti v Budapešti, užitečnou bilanci kubisty George Braquea v Paříži a Jaro renesance ve Florencii. Konečně Rijksmuseum v Amsterdamu, jehož ozdobou je Rembrandtova Noční hlídka, po deseti letech rekonstrukcí znovu otevřelo své sály a za pouhé čtyři měsíce přišel milión diváků.

Pět nejlepších výstav podle Petera Kováče
1. Europa Jagellonica v německé Postupimi
2. Paul Cézanne v Budapešti
3. Jake & Dinos Chapman v Praze
4. Jaro renesance ve Florencii
5. Závišův kříž ve Vyšším Brodě
Související témata:

Výběr článků

Načítám