Článek
Mottem činoherního repertoáru se stanou peníze i láska. „Ačkoli v době, kdy jsme repertoár připravovali, nebyla o krizi ještě ani řeč, dost jsme se strefili,“ uvedla na tiskové konferenci dramaturgyně činohry Iva Klestilová.
Téma financí, které světem hýbou, odstartuje Shakespearův Kupec benátský a rozvine je Brechtova Žebrácká opera. Hra rakouské dramatičky Elfride Jelinek Co se stalo, když Nora opustila manžela se zabývá v návaznosti na Ibsena ženským údělem v době hospodářské krize 30. let minulého století a Beckettovo Čekání na Godota pojal režisér a šéf činohry Michal Dočekal jako rekapitulaci českého „očekávání“ po listopadu 1989. Bondova hra Spaseni a Dogville Larse von Triera zobrazují svět také s jistou poutavou drsností.
Lehčí žánr i opera
Lehčí žánr zastoupí v repertoáru slovenská salónní komedie Čaj u pana senátora, kterou se souborem nastuduje režisér Ladislav Smoček. Na diváky čeká také řada scénických čtení, mj. i Klicperovy hry Jan za chrta dán.
Opera připravuje pět titulů, mezi nimi Hry o Marii letošního jubilanta Bohuslava Martinů, Janáčkovu Káťu Kabanovou, kterou se souborem nastuduje slavný americký režisér Robert Wilso, režií Hoffmannových povídek se do ND po Naganu vrací Ondřej Havelka.
Mozart ve Stavovském
Mozartovský repertoár ve Stavovském divadle rozšíří opery Cosi fan tutte a Idomeneo v nastudování japonského režiséra Yoshi Oidy, který se zapsal do povědomí pražského publika vynikající inscenací Brittenovy Smrti v Benátkách ve Státní opeře Praha.
Nebude chybět nabídka šesti koncertů, na nichž vystoupí Magdaléna Kožená či Violeta Urmany. Již 10. září zahájí první koncert 127. sezónu pod taktovkou nového šéfdirigenta Tomáše Netopila.
Baletní soubor připravuje dvě premiéry – Libor Vaculík podle svého scénáře nastuduje Fausta na hudbu světových skladatelů, podle Leoše Janáčka vytvoří choreograf Youri Vámos inscenaci Othella, kterou balet naváže na svou shakespearovskou dramaturgickou řadu.
Nová scéna
Od ledna příštího roku převezme Národní divadlo zpět Novou scénu, o niž se nadále budou soubory dělit s Laternou magikou. Objevit by se tam měla činohra i balet, opera zvažuje akustické možnosti.
Od ledna 2010 začne fungovat Mecenášský klub, který bude na rozdíl od předešlého klubu Triga plně pod správou ND a dostupný široké veřejnosti. Podle ředitele Ondřeje Černého Národnímu divadlu stouply tržby, ale mírně klesla návštěvnost, což je důsledek jak loňského zdražení vstupného, tak i hospodářské krize.