Článek
ErikM a Dieb 13 použijí dohromady pět gramofonů. Jejich set se pohybuje mezi improvizací a výboji elektronické hudby. Tošimaru Nakamura experimentuje s hluky a ruchy, který využívá jen vlastního šumu mixážního pultu, do něhož není zapojen žádný nástroj. Nakamura poskytl Novinkám rozhovor.
Jak jste přišel na ideu použít jako zdroj zvuku mixážní pult, do něhož není zapojen žádný nástroj?
Hrál jsem na kytaru v kapele, ale odešel jsem z ní. Protože jsem se chtěl dál věnovat hudbě, zkoušel jsem hrát sám a používal jsem efekty zapojené do mixážního pultu. Stále méně jsem však hrál na kytaru a více pracoval s efekty zapojenými do pultu. A pak mě napadlo, že bych mohl přestat hrát na kytaru a jen ovládat efekty zapojené do pultu a potenciometry na pultu.
Při tomto pojetí hodně využíváte šumů a lupnutí a zpětné vazby. Kde je hranice mezi zvukem, který je součástí vaší tvorby a rušivým zvukem?
Protože nic neplánuji, někdy se proces vymkne kontrole, neboť pracuji se zpětnou vazbou. Někdy tedy vytvářím hudbu sám a někdy vzniká sama v zařízeních, která používám. Vše, co mohu dělat, je vymezovat prostředí tím, jak zapojím kabely a nastavím potenciometry. Hudba vzniká v přístroji, nevytvářím ji já. Mým základním přístupem je vymezit prostředí a pak už jen podnikat velmi drobné korekce napomáhající vzniku hudby v použitých zařízeních.