Hlavní obsah

Nadechnout se: Orwell opět jinak

Novinky, Petr Matoušek

George Orwell byl mužem mnoha tváří. Na jedné straně zastánce reformní levice, na straně druhé její nemilosrdný kritik. Na straně jedné vnímal každý kamínek zadřený do sociálního soukolí britského státu, na straně druhé figuroval na jeho tajné výplatní listině.

Článek

O překvapení s ním nouze nebyla a není ani v próze Nadechnout se, kterou dopisoval v létě 1939 už s pokročilou tuberkulózou. Od sociálních jízlivostí zde poprvé zamířil k tomu, co sahá za předválečnou zkušenost běžného Brita. Právě vydaný český překlad této satiry, jež tentokrát nemá příměs angažované reportáže ani děsivé alegorie, zato zůstane možná Orwellovým nejrománovějším a zcela jistě nejemotivnějším dílem, nám předkládá rozšafnou etudu na téma bytostně lidské: ztracený ráj.

Románová satira na průměrný život

Pro takový úkol je nejdůležitější dobře si vybrat směšnohrdinu: tlouštíci bývají obecně přijatelnými kumpány a spolehlivým šaškovským "hlasem lidu". Po všech stránkách průměrný chlapík, vlastnící polovinu dvojdomku s předzahrádkou a obtěžkaný kromě nadváhy i uvadající chotí, dvěma dětmi a hypotékou, má právě tak dost rutiny pojišťováka, aby nahlédl bídu nižšího středního stavu a krizi středního věku. Když už si v depresích nevystačí se vzpomínkami na šťastnější dětství, rozhodne se investovat pár nasyslených liber, o kterých mamka neví. Na tachometru má čtyřicet a v očích smrt, když podniká tajnou výpravu do rodného kraje, kde spolu s Hérakleitem hořce zjišťuje, že dvakrát do téže řeky nevstoupíš.

Ve stínu blížící se války

Při tomto tragikomickém venčení jsou jako obvykle autorovou stylistickou zbraní starosvětská úhlednost a charakterizační fortel jako vystřižený z Dickense, které ovšem neustále potutelně podkopávají zhuštěné metafory, slang a hektolitry prvotřídní skepse. Orwellův smutný klaun je sice s gustem prokreslen jako páprda se spoustou nesympatických vlastností, ale s jeho výletem na čerstvý vzduch se nedá nesoucítit. Z celého maloměstského panoptika typů dokáže nejrychleji odhadnout, jak záhy myšlení lidí promění válka, která je onoho léta na spadnutí. A jelikož zná zákopy té první, která ho donutila o věcech přemýšlet, varuje v neustálém vnitřním dialogu před lacinými iluzemi z té druhé. A také před prefabrikovanou a znelidšťující moderností, která mu sebrala jeho poslední jistotu a proměnila ji v nostalgickou veteš.

Víra v konzervativizmus

Víra v konzervativizmus a pravdu starých pořádků, zatím patrná spíš z pár autorových esejů, určuje tóninu jeho sedmého románu, který s pronikavou silou ich-formy vzorově naplňuje gogolovskou metodu smíchu přes slzy.

Smějeme se v něm lidské nedokonalosti i všední banalitě, a přesto je to pořád jeden a týž Orwell, současně upozorňující na šablony v myšlení a nezamlčující vnitřní paradoxy světa. Například konzervativizmus jistě také patří mezi "ortodoxie", ovšem někdy je lepší než nejistá budoucnost. A tak se vyplatí vyjít si trochu na vzduch a dál lpět na věcech, které za to stojí, i kdyby to mělo znamenat, že v nepřátelském světě budu umírat zaživa.

George Orwell: Nadechnout se, přeložil Petr Kopecký. Odeon, Praha 2003.,224 stran

Související témata:

Výběr článků

Načítám