Článek
Jde zejména o podobizny králů Ladislava Pohrobka a Albrechta II. a dále o unikátní český skicák z let 1410–1420 s vyobrazením zvířat, biblických postav, ale také dvou portrétů muže a ženy. Vídeňští organizátoři také připustili možnost, že jeden z vůbec nejstarších středověkých portrétů v podobě deskového obrazu, který zachycuje rakouského arcivévodu Rudolfa IV., mohl vzniknout v dílně pražského malíře.
Právě Rudolfův portrét dominuje vídeňské výstavě. Český rodokmen není dán jen podobností k dílům Mistra Theodorika a Mikuláše Wurmsera, malířů Karla IV. Arcivévoda se oženil s císařovou dcerou Kateřinou Lucemburskou a ve všem svého tchána napodoboval – od založení univerzity až po stavbu chrámu.
A je možné, že z Prahy do Vídně přijel císařský malíř, který ambiciózního Rudolfa IV. navždy zvěčnil jako památku pro jeho dědice.
Největší atrakcí výstavy je však soubor děl Albrechta Dürera, které umělec namaloval v době svého benátského pobytu. Škoda, že větší soubor portrétů se nepodařilo získat od Hanse Holbeina. Dost mi také vadí improvizace v instalaci, což jinak skvělou výstavu s řadou zahraničních zápůjček devalvuje. Na rozdíl od Albertiny se žel Uměleckohistorické muzeum potýká s nedostatečnými prostory.
Na výstavě jsou shromážděny portréty dvou set osobností, které žily v 15. a v první třetině 16. století na území střední Evropy, ať už to byli králové, podnikatelé, obchodníci nebo měšťané.
Řada z nich souvisí i s našimi dějinami, což se týká i příslušníků rodiny Habsburků a Jagellonců. Výstava bude reprizována od 16. září 2011 do 15. ledna 2012 v Mnichově.