Článek
Šokované herečky nebyly s to odehrát zbytek představení. Místo ovací tak do divadla dorazila Policie ČR. Podle policejní mluvčí Evy Červenkové se případem intenzivně zabývá plzeňská policie.
Incident nepříjemně ovlivnil atmosféru zahájení prestižního festivalu. Podle Jana Buriana i ředitele Divadla J. K. Tyla, které festival hostí, Martina Otavy, se nikdy nic podobného nestalo. „Velmi mě to mrzí, ale chápu, že herečky, které během pauzy řešily zablokování karet, účtů, mobilů a další nutné záležitosti, nemohou hned nastoupit do tak náročného představení,“ řekl Burian Právu.
Slavnostního zahájení se zúčastnila řada významných hostí v čele s plzeňským primátorem Romanem Zarzyckým, který ve svém úvodním slově zažertoval, že je sice třináctého, ale že to snad nebude znamenat nic zlého, takže přeje festivalu hodně štěstí. Bohužel se jeho neúmyslná předpověď naplnila.
Inscenaci Trójanek, v níž vystupují převážně ženy, přivezl na festival renomovaný režisér Jan Klata, který je českému publiku znám i ze své spolupráce s pražským Divadlem pod Palmovkou. Po přerušení představení se diváci mohli s režisérem potkat na besedě, kde poutavým způsobem přiblížil vznik inscenace, jejímž hlavním tématem je obraz válkou zpustošené země se všemi neblahými důsledky.
Inscenace vznikla ještě před ruskou agresí na Ukrajině, ale po tomto konfliktu získala na aktualitě i působivosti. Klata na půdoryse antické tragédie buduje metaforický obraz utrpení trojských žen, které ve válce přišly o své muže, a nyní jsou vystaveny dalšímu utrpení, když přihlížejí znásilňovaní a vraždění svých dcer a jejich dětí.
Inscenace se odehrává na ploše pokryté množstvím písku, z něhož trčí torza mužských těl. Velkou roli zde hraje hudba, pohyb a především až přeexponované emoce. Je velká škoda, že představení nemohlo dojít do svého závěrečného poslání. Režisér Klata za polský soubor slíbil, že se do Plzně vrátí, aby si publikum jeho Trójanky užilo až do konce.