Hlavní obsah

Na nákup knih přes internet si lidé nezvykli

Právo, Stáňa Seďová

Ani v minulých dnech, kdy bylo možné nakoupit ve všech kamenných obchodech, se až na výjimky před prodejnami fronty netvořily. Jednou z výjimek byla knihkupectví. Ani pandemie totiž čtenáře zcela nenaučila nakupovat knihy online. Chtějí si prostě na knihy sáhnout.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Lidé přijali otevření knihkupectví s nadšením.

Článek

„Zákazníci otevření knihkupectví přijali se zjevným nadšením, vybírat knížky k Vánocům přes e-shop většinu neuspokojuje,“ sdělila Právu Jana Kmuníčková, mluvčí sítě knihkupectví Kanzelsberger s tím, že lidé nejčastěji sahají po dětských knížkách a beletrii.

„Oproti nákupům přes e-shop, kde jsou zvýhodněné ty nejviditelnější bestsellery, mají teď šanci zaujmout zákazníky i další, méně propagované knihy,“ dodala mluvčí.

Nákupní trendy

Nechuť nakupovat knihy online potvrzuje i Martin Burian, pracovník marketingu sítě knihkupectví Levné knihy.

„Nevím, jak je tomu jinde, ale u nás se zákazníci nakupovat online nenaučili. Chtějí si knihu prohlédnout. Sice jsme přes e-shop letos samozřejmě prodávali více, než tomu bylo jiné roky, ale jak se ve čtvrtek otevřelo, bylo ihned plno. Tak, jak opatření umožňují,“ řekl redakci Práva Burian. V jejich obchodech jdou nejvíc na odbyt klasické knihy a ty s vánoční tematikou.

Nadšení jsou také knihkupci z malých prodejen. „Zájem lidí je opravdu velký. Kromě klasických knih a beletrie nás s kolegyní překvapil zájem o knihy o covidu. Myslely jsme si, že si lidé budou chtít od toho odpočinout, ale kupují je, nejčastěji knihu Pandemie a Deník z Wu-chanu. Pak také hodně prodáváme knihy o zdraví,“ řekla Právu Iveta Ambrosová, spolumajitelka pražského knihkupectví Přístav.

Trendy nákupu potvrzuje i Adam Pýcha, marketingový ředitel sítě Knihy Dobrovský. „Stále mají skvělé prodeje severští autoři a jejich jedinečné thrillery, zákazníci vyhledávají i tuzemské autory v čele s Radkou Třeštíkovou či Filipem Rožkem. Titulů týkajících se covidu zatím není mnoho. Ale určitě stojí za zmínku kniha Pandemie, která byla velmi rychle vyprodaná a měla i skvělé čtenářské ohlasy,“ sdělil.

Kvůli zvýšenému zájmu musely některé obchody s knihami zavést systém, který počítá zákazníky. Někde podle košíků jako v supermarketech, jinde rozdávali čísla.

„Návštěvníků bylo bezprostředně po otevření prodejen opravdu hodně, brzy jsme dosahovali limitů počtu zákazníků v prodejně. Lidé nakupují určitě více, využívají přítomných knihkupců, radí se. Máme otevřený jen hlavní vchod, kde dva pánové z ostrahy rozdávají čísla, kterými regulujeme počet návštěvníků. U vstupu a u pokladen jsou dezinfekce a ubrousky, aby se daly kdykoli použít,“ popisuje současný denní provoz zástupce vedoucí pražského Paláce knih Luxor Vlado Mikuš.

Může se vám hodit na Seznamu:

Související témata:

Výběr článků

Načítám