Článek
V rámci již tradiční doprovodné akce Lipsko čte budou mít svá autorská čtení mimo jiné kandidátky na letošní cenu Magnesia Litera za prózu Markéta Pilátová, Kateřina Tučková a Petra Soukupová nebo loňský držitel literární Ceny Josefa Škvoreckého Tomáš Zmeškal. Už ve čtvrtek večer se mohou zájemci seznámit s kritiky ceněnou prvotinou Markéty Pilátové Žluté oči vedou domů.
Zacílení na střední a východní Evropu podtrhuje rovněž výběr letošního laureáta knižní ceny za smíření mezi evropskými národy. Tu ve středu večer během slavnostního zahájení veletrhu převzal maďarský historik a publicista György Dalos.
Jinak má ale lipské výstaviště patřit hlavně mladým. Už ve čtvrtek do výstavních hal přišly stovky malých i odrostlejších čtenářů, aby si zalistovaly knižními novinkami a setkaly s jejich oblíbenými autory a populárními osobnostmi známými z německých televizních obrazovek.
Křest nové knihy Karla Gotta
Čtvrtečním lákadlem byl například komik Michael Mittermeier, v příštích dnech to budou němečtí herci Ben Becker a Marianne Sägebrechtová nebo výstřední zpěvačka Nina Hagenová, kteří představí také své literární počiny. Tahákem na závěr veletrhu má být příjezd i v Německu nesmírně oblíbeného českého zpěváka Karla Gotta, který zde v neděli pokřtí novou knihu o sobě.
Organizátoři očekávají, že si každoroční svátek milovníků literatury nenechá ani tentokrát ujít více než 100 000 lidí. Pochvalují si i stabilní zájem vystavovatelů. Letos se jich v Lipsku prezentuje téměř 2100 z 39 zemí světa.
Autorská práva a jejich ochrana
Nechtěně se jedním z ústředních témat letošní přehlídky stala autorská práva a jejich ochrana. Způsobil to výběr mladé německé autorky Helene Hegemannové a jejího debutu Axolotl Roadkill mezi kandidáty na cenu lipského knižního veletrhu. Vycházející hvězda německé literatury totiž již dříve přiznala, že některé pasáže převzala z románu jiného místního spisovatele, aniž to ve své knize uvedla.
To rozpoutalo v Německu debatu, zda je možné oceňovat plagiáty a plagiátory. Ohradil se zejména německý Svaz spisovatelů, podle něhož volba Hagemannové "demonstruje neblahé přijetí porušování práva do zaběhnutého chodu literatury".