Hlavní obsah

Na Hradeckém Fóru zněla postsovětská avantgarda

Právo, VLA

Soudobá hudba ze zemí bývalého Sovětského svazu byla tématem Hudebního fóra Hradec Králové, které ve středu skončilo. Soudobá hudba není častým hostem na koncertních pódiích a nový sál Hradecké filharmonie je ideálním místem pro díla, která by se na pódia těžko dostala.

Foto: ČTK

Alfred Schnittke, sovětský a ruský skladatel - autor Concerta grosso č. 5., jehož desáté výročí úmrtí vzpomněl festival závěrečným koncertem Hradecké filharmonie.

Článek

Jména skladatelů jako Vladimír Tarasov, Edison Děnisov, Vladimír Martynov či Valentin Silvestrov stojí určitě za pozornost. Nejsou sice tak známá jako Alfred Schnittke, jehož desáté výročí úmrtí vzpomněl festival závěrečným koncertem Hradecké filharmonie, kde vystoupily i hvězdy David Geringas (violoncello) a zpěváci Iva Bittová s Janem Mikuškem.

Předcházející koncert patřil pražskému orchestru Berg, který doprovodil ruskou houslistku Tatjanu Grinděnkovou. Hrála sólo v dílech Valentina Silvestrova, svého manžela Vladimíra Martynova a Lotyše Georgse Pelécise.

Zejména posluchačsky přístupná díla Martynova a Pelécise kombinující duchovní přístup s určitou formou minimalismu a neoklasicismu byla dobrou vizitkou postsovětské moderní hudby. Horší to bylo s experimentální skladbou Silvestrova (sonáta Drama pro housle a klavír), připomínající ruskou obdobu Johna Cage. Berg dirigován Andreasem S. Weiserem osvědčil své výsadní postavení v interpretaci soudobé hudby.

Související témata:

Související články

Festival Stimul zakončí Mogwai

Festival Stimul vyvrcholí v sobotu 15. 11. v pražské Arše koncertem skotské postrockové skupiny Mogwai, která je na turné k aktuálnímu albu The Hawk...

Výběr článků

Načítám