Článek
Železniční trať z Mostu na Moldavu a do Saska vznikala v letech 1871–1884. Šlo o docela významné nádraží, kdysi tam měli 11 průběžných a 5 manipulačních kolejí, 34 výhybek, různá skladiště, vodárnu, nakládací rampu, složiště, dvě točny. Vedle českých a německých výpravčích sídlil celní a pasový úřad a také restaurace a pošta.
V roce 1945 byl provoz zastaven a část kolejí demontována. Až do roku 1986 tam přežíval internát. Poslední výpravčí pobýval na Moldavě v roce 2016, kdy nádražní budovu koupila obec Moldava, která má s místem velké plány.
Život chtějí na nádraží přinést poslední červnový víkend také divadelníci. Diváci budou moci při této příležitosti vstoupit do interiérů budovy, prozkoumat historii místa a sledovat, jak ožívají nejrůznější příběhy, které nádražím za jeho 150letou historii prošly.
Sudetský tulák. Ze zmizelého města Přísečnice pocházeli umělci známí až v Číně
„Odkrývání a hojení historických traumat uměleckou imaginací je osvědčená a účinná metoda. Veronika Vaculíková a její spolupracovníci našli v krajině, na pomezí Česka a Německa, symbolickou lokalitu nádraží, která v minulosti fungovala jako tranzitní prostor, propojující transportní uzel, místo obchodu či výroby. Moldava je místo hluboké paměti, z níž lze vyzvednout uměleckými prostředky příběhy, připomenout uťatou kontinuitu a v lepším případě přispět k jejímu navázání. Taková je funkce umění – skrze příběhy, emoce, citlivost a imaginaci přispět k léčení bolesti a připomínce či obnově hodnot,” říká k Moldavě publicistka, kurátorka a kulturní manažerka Jana Návratová.
Speciální site specific performance s názvem Moldava – nekonečná stanice se odehraje během tří večerů, od pátku 25. do neděle 27. června od 20 hodin. V pátek 25. června začne performance již v 19 hodin venku na místě ukončené trati, a to zvláštním happeningem pro obnovu přerušených kolejí mezi Českem a Německem.
Mlátit do uranu palicí. Krušnohorské gulagy byly pro vězně peklem
Diváci se mohou při akci pohybovat uvnitř nádražní budovy jako v galerii. Tým performerů tam vrátí život Moldavy za pomoci instalací, hudby, textu, ale hlavně inscenovaných pohybových výstupů. Na projektu spolupracují i Němci, konkrétně současný dramatik Akin Emanuel Şipal. Němčina zde bude znít stejnou měrou jako čeština, jak tomu bylo i dříve.
Cílem projektu je připomenout význam i historickou hodnotu místa, oživit vztahy se sousedy českými i německými, rozmělnit hranice a podpořit znovuobnovení trati do Německa.
„Chceme také obohatit kulturní dění v této oblasti a ukázat, že místo s tak silným geniem loci si zaslouží více pozornosti. Vzhledem k tomu, že v současnosti probíhá z české i německé strany snaha o obnovení železniční trati do Freibergu, věříme, že projekt díky pozornosti médií i veřejnosti sehraje roli i v této otázce,“ dodala autorka uměleckých projektů, performerka, tanečnice a režisérka Veronika Vaculíková.