Hlavní obsah

Montezuma jako příliš drahá libůstka

Právo, Radmila Hrdinová
PRAHA

Pražské Národní divadlo uvedlo světovou premiéru opery Montezuma (La Conquista) italského skladatele Lorenza Ferrera (1951). Opera vznikla údajně na objednávku Národního divadla, které její inscenaci ohlašovalo s barnumskou reklamou jako "velkolepou podívanou s 200 účinkujících a muzikálovou hvězdou Radkou Fišarovou poprvé v opeře".

Foto: Pavel Čempěl
Článek

Ferrerova eklektická hudba, obratně napodobující tu toho, tu onoho skladatele od 19. století výše, nemá ale pro operu patřičné dramatické gesto a strádá nedostatkem osobitosti. Hudební proud plyne v jednotvárné, reflexivně lyrické rovině, který nikoho nepohorší, ale také nezaujme, spíš spolehlivě ukolébá k spánku.

Střet dvou civilizací - aztécké a španělské - nabízí přitom velice aktuální a divácky vděčné téma. Ve Ferrerově opeře zůstalo jen u povrchních doteků s historickými reáliemi a u naznačených paralel s dneškem.

Laciné obrazy

Inscenace zahraničního týmu pak připomínala výprodej "aztéckých" atributů z podřadného filmu - šumící moře, kouřící sopka, kaktusy v zapadajícím slunci, zlatá pyramida, kněz vláčející kříž po vzoru Ježíše Krista. Vrcholem poselství je převlečení Montezumy do uniformního současného obleku jako znaku civilizačního znásilnění. Laciné a obehrané gesto.

Inscenace klade vedle sebe jednotlivé obrazy, aniž z nich skládá smysluplný celek, scény se španělskými dobyvateli se blíží parodii.

Za pozornost stojí jen pěvci

Jedinou kvalitou této zbytečné produkce zůstávají pěvecké výkony protagonistů - především Ivana Kusnjera a Jozefa Kundláka v rolích Cortése a Montezumy - a solidní profesionální výkon Pražské komorní filharmonie. Radka Fišarová (podpořená mikroportem) neměla s Ferrerovou nasládlou hudbou mnoho práce, režie ji pak jen vodila po scéně z místa na místo.

Proč sáhlo Národní divadlo právě po tomto nezajímavém díle, je otázkou. Programový bulletin uvádí přehled světových operních premiér v České republice za posledních deset let, přičemž řada z nich spadá na konto tandemu Jiří Nekvasil a Daniel Dvořák, ať už na prknech Státní opery Praha či Národního divadla. I tady (a spíše zejména tady!) ale platí, že kvantita není měřítkem kvality. Uvedení Ferrerovy opery Montezuma pro pouhé tři reprízy je příliš drahou libůstkou co do vynaložených finančních prostředků i uměleckých sil.

Lorenzo Ferrero: Montezuma (La Conquista)

Dirigent Zbyněk Miller, režie Nicolas Muni, scéna a kostýmy Stefan Rieckhoff, světelný design Frank Sobotta, choreografie Regina Hofmanová, sbormistr Pavel Vaněk, dramaturgie Pavel Petráněk, světová premiéra 12. 3. 2005 v Národním divadle Praha.

Související témata:

Výběr článků

Načítám