Hlavní obsah

Moje cílová skupina je mrtvá, říká režisér v komedii Mama Gogo

Novinky, Stanislav Dvořák

Krachující umělec objíždí sponzory a snaží se nepřijít o střechu nad hlavou, když najednou přijde další "jobovka" - jeho milovaná matka má Alzheimera. Takto nemilosrdně rozehrává svou melancholickou komedii Mama Gogo Islanďan Fridrik Fridriksson.

Článek

"Moje cílová skupina je buď moc stará, nebo mrtvá," zoufá si režisér při pohledu na téměř prázdné sály, kde se promítá jeho umělecký snímek o starých lidech Děti přírody.

V situaci, kdy mu exekutoři odtahují auto a jeho manželka začíná hysterčit, se upíná k úsměvné naději, že získá nominaci na Oscara. Tento opakující se motiv vážnou látku odlehčuje stejně jako rozhovory s producenty o tom, že by mohl natočit komerční film o vikingském tažení s Paris Hiltonovou v hlavní roli, ale kdo by čekal košatou a propracovanou satiru na svět Hollywoodu a médií, bude zklamán. Vtipů je poskrovnu a scénář jako by téma nechtěl dál rozpracovávat. Jen ho nakousne a pak se zaměření obrací k nemocné matce.

Snoubit směšnost a důstojnost

Špičková je především její představitelka Kristbjörg Kjeldová, jež celý film táhne nahoru o dobrých 20 %. I Hilmir Snaer Gudnason (režisér) hraje rozumně, nicméně vedle ní zapadá. Po skončení filmu si budete pamatovat emotivní scény se stařenkou, jejími útěky a různými katastrofami, které způsobuje, zatímco problémy režiséra s penězi vedle toho vypadají jako banalita (což mohl být tvůrčí záměr).

Kjeldová filmu vládne, protože dokáže věrohodně snoubit směšnost i důstojnost, komedii i velkou tragédii.

Tématem Mama Gogo tak není režisérova tvorba, jak se zdá na začátku, ale vztah s odcházející matkou. A v tom je Fridriksson silný. Nic nepřehání a nechce ani přikrášlovat - neumírá tu žádná dokonalá modelka s milencem v náručí, ale skutečný člověk ze života, tak trochu bláznivá stará bába, která umí být protivná, a přesto jí režisér bezmezně miluje. Fridriksson navíc šikovně pracuje s islandskou přírodou (valící se mlhy, sníh, vítr) a předává tak pocity stejně důležité jako samotný děj.

Když porovnáte, jak umělohmotně a přikrášleně je téma smrtelné nemoci zpracováno v novém hollywoodském filmu Láska a jiné závislosti a jak v Mama Gogo, jasně spatříte rozdíl mezi produktem a skutečným filmem.

Celkové hodnocení: 80 %

Související témata:

Výběr článků

Načítám