Článek
Nejlepším českým projektem se stal Vnitřní prostor Michala Stracha, který vytvořil dřevěnou dětskou stavebnici. Cenu za první místo v módní části si odnesla sympatická Nizozemka Janina Volkmer.
K vytvoření kolekce Samfélag ji inspiroval Island. Především drsným počasím, divokou přírodou, bezčasým střídáním noci a dne, ale také tradičními tkaninami. Převládaly proto teplé látky, pletené svetry a silné ponožky.Vítězové si odnesli finanční ohodnocení tisíc euro a příslib bezplatné prezentace na dalším ročníku Designbloku.
Bez úsměvu
Návštěvníky módní přehlídky bavily především extravagantní výstřelky, které vítali bouřlivým potleskem. Líbila se kolekce Karima Adduchiho, Nizozemce s marockými kořeny. Výtvarně čerpal z oblečení berberských žen. Modelky měly kromě výrazných modelů také černými čarami zdobené tváře, takže vypadaly jako pouštní válečnice.
Originálními modely přispěl další Holanďan Daniel Arosemena, a to především netradičními pokrývkami hlavy svých mužských modelů. Polka Michalina Szurgot vsadila naopak na barevnost, výrazné vzory na látkách a mírně ležérní styl.
Pro laického návštěvníka přehlídek je možná překvapující, že se žádná z modelek či modelů neusmívá. Prý je to běžná praxe, protože smějící se dívka nebo mladý muž by údajně odváděli pozornost od toho, co mají na sobě. Podmračení modelové s vážnými, skoro dětskými tvářemi, však vypadají jako někdo, kdo je naštvaný a otrávený.
Umělecká díla
Celou módní kreaci zakončila mimo soutěž kolekce návrhářky původem z Ukrajiny Iriny Dzhus, která svou tvorbou překvapila na letošním pařížském Fashion Weeku. Její modely nezapřely výraznou inspiraci pracovními uniformami lidí, žijících v totalitních režimech a pracujících v kárných táborech. Proto převažovaly především odstíny šedé, černé nebo hnědé barvy a v některých případech měly modelky poloskryté tváře.
Přesto se výtvarnice snažila podtrhnout také individualitu osobnosti, která takové oblečení nosí. K syrovému dojmu přispěla i zvolená hudba, oscilující na pomezí nervního industrialu a techna. Kolekce tak ideálně zapadla do ideové koncepce letošního Designbloku, protože jeho nosným tématem je svoboda.
Modely, které Prague Design and Fashion Week prezentoval, je třeba především chápat jako výraz kreativního hledání krásy tvaru a ladnosti pohybu. Nelze čekat, že v takových šatech vyrazíte ráno pro mléko, nebo do fabriky za prací.
Část nepoučené veřejnosti někdy charakterizuje takovou módu jako nepraktickou, nepovedenou a zbytečnou, protože nechápe podstatu zmíněné tvorby. Tyto módní kolekce mají spíše charakter uměleckých děl či šatů pro exkluzivní příležitosti.