Hlavní obsah

Mnichov pořádá výstavu netradičních děl umělce Jeana Dubuffeta

Právo, Peter Kováč
Bavorsko

Jean Dubuffet (1901–1985), rodák z přístavního města Le Havre, se v sedmnácti letech rozhodl, že se stane malířem, ale studium na pařížské soukromé škole Académia Julian ho moc nenadchlo.

Článek

Dokonce to vypadalo, že se myšlenky na uměleckou kariéru zcela vzdá, zejména když po otci převzal výnosný obchod s vínem.

Trvale se k malování vrátil až jako čtyřicátník a pro evropské poválečné umění to rozhodně byl šťastný okamžik. Dubuffet jako jeden z mála byl schopen čelit tlaku americké abstrakce i popartu a nabídl Francii umění, které je dodnes inspirující a životaschopné. Mnichovská výstava se sto padesáti díly je tedy úžasným zážitkem.

Inspirovaly ho čmáranice

Dubuffet byl skeptický k intelektuálnímu výkladu umění a odmítal zařazování malířů do stylových škatulek. Uměleckou pravdu hledal ve spontánní tvorbě nezkažené profesionálním školením či diktátem galerií a kurátorů.

Inspirovaly ho čmáranice na zdech, malůvky na dveřích pařížských pisoárů, naivní dětské kresby, autentická lidová kultura. Velkou pozornost věnoval karikatuře, umění na pomezí mezi realitou a groteskností. Objevoval krásu primitivního umění obyvatel Sahary a byl oslněn pravěkými kresbami z francouzských jeskyní.

Stal se také největším propagátorem umění šílenců, bláznů, podivínů a psychicky narušených lidí. Hodně ho v tomto zaujala kniha psychiatra Hanse Prinzhorna, který shromáždil i unikátní kolekci tohoto umění, kterou jsme ve výběru mohli nedávno vidět v Praze.

Ohromuje kreativními nápady

Právě Dubuffet vymyslel pro tuto tvorbu termín „art brut“, což znamenalo „umění v surovém stavu“, tedy nezatížené profesionalitou.

Výstava v Mnichově ukazuje nezměrný talent Dubuffeta. Jsou tu úžasné rané karikaturní portréty jeho přátel, obrazy malované s použitím nejrůznějších „neuměleckých“ materiálů, jako je beton, hlína či písek, nebo sochy vytvořené z polystyrénu.

Ve stáří si často hrál s barevnými tvary, měl spontánní radost z tvoření. Nejednou kresbičkou vyloudí na naší tváři úsměv. Ohromuje totiž kreativními nápady.

Objevoval poezii obyčejnosti a jeho obrazy byly protestem proti elegantní estetizující malbě evropské provenience.Stal se intuitivním průzkumníkem výtvarné improvizace, cestovatelem v říši imaginace pohybujícím se napříč různými směry bez busoly a kompasu.

Dělal pokusy v různých oborech umění

Tvrdil, že umění je neuchopitelné jako vítr a viditelný je jen písek a prach, který vítr přináší. A současní umělci podle něj ve snaze zařadit se do „kultury“ přestávají „tvořit“ vítr a „přenášejí“ jen písek.

Hlásal: „Věřím v návrat k prazákladům – jsem spíše pro půvab drsnosti a nezaujatosti než pro zbytečné příkrasy a ozdoby.“

Dubuffet dělal pokusy v různých oborech umění. Měl vynikající literární talent a byl i kulturním filozofem. Jeho originální názory si mohou přečíst i čeští čtenáři, protože v roce 1998 v překladu vyšel soubor jeho textů Dusivá kultura.

Mnichovská výstava kromě kreseb, obrazů a plastik nabízí i filmy, které představují Dubuffeta experimentujícího s hudebními nástroji a s modulací vlastního hlasu.Říkal: „Usiloval jsem o bujení zvuků, v němž by rytmy a melodie vládnoucí obvyklé hudbě byly nahrazeny záplavou zastřených a neurčitých hluků, které by se vzájemně mísily i odpuzovaly.“

Skladby vytvářel tleskáním

Podle něj všechny profesionální nahrávky pořízené ve studiích jsou vlastně nevěrohodné, protože všechny zvuky člověk vnímá uprostřed šumů a hluků, což tyto nahrávky postrádají. Obdivuhodné hudební skladby dokázal vytvořit pouhým tleskáním a výkřiky do mikrofonu.

Výstava v mnichovské Kunsthalle der Hypo-Kulturstiftung byla připravena ve spolupráci s Fondation Dubuffet v Paříži, významnou institucí střežící umělcův odkaz. Mimo jiné je tu vystaven i soubor prací ze sbírky Viktora a Marianne Langenových, největší Dubuffetovy kolekce v Německu, která bývá jen málokdy vystavovaná.

Jean Dubuffet

Mnichov, Kunsthalle der Hypo-Kulturstiftung do 30. srpna otevřeno: denně od 10 do 20 hodin

Důležité půjčky poskytlo i Centre Pompidou a Musée des Arts Décoratifs v Paříži, Neue Nationalgalerie v Berlíně a řada dalších muzeí, galerií a privátních sbírek z celé Evropy.

Související témata:

Související články

Sklo prodchnuté japonskou kulturou

Bilanční výstava výtvarníka Vladimíra Kleina, otevřená do konce srpna a připravená Jiřím Bohdálkem v prostorách zámku ve Frýdku-Místku na severní Moravě, je...

Výběr článků

Načítám