Hlavní obsah

Míla Fürstová vystavuje ilustrace k Máji pod dohledem Karla Hynka Máchy

Romantický básník, patron milenců, ale také nespoutaný bouřlivák a patologický žárlivec, to byl Karel Hynek Mácha. Na prvního máje si dodnes pod jeho sochou v pražských Petřínských sadech zamilovaní dávají vášnivý polibek. Nebo si leckdo možná vzpomene na text písně Láska je láska, kde se o něm zpívá.

Foto: Jan Šída, Právo

Míla Fürstová na zahradě pražské Galerie Miro

Článek

Galerie Miro, ve které jsou do 19. listopadu k vidění ilustrace výtvarnice Míly Fürstové k novému vydání básníkova nejznámějšího díla Máj, je v podstatě na dohled od výše uvedených sadů. Jako kdyby i Mácha chtěl mít přehled, jak je s jeho odkazem po tolika letech nakládáno.

Upřímně řečeno, výtvarnice nemá s návštěvníkem žádné slitování. Okamžitě ho takzvaně hodí do vody. Hned při příchodu do galerie ho za rohem čekají tři koláže Touha I–III v různých barevných verzích. Jako hlavní motiv se na nich skví Acherontia atropos, tedy Lišaj smrtihlav, který přináší (aspoň podle mytologie) smrt.

Ovšem umělkyně do figury nočního motýla vložila další významové roviny. Na temeni se mu skví bílá lebka s rozšklebeným úsměvem. Její poselství je jasné – memento mori, pamatuj na smrt. Ovšem na každém křídle objevíme akt nahé dívky. Láska, sexualita, ale také nebezpečí zániku a smrti, to jsou symboly, které autorka do díla zakódovala.

Foto: Jan Šída, Právo

Obrazy nazvané V kolébku svou i hrob svůj a Dívčina krásná, anjel padlý

Na koláži Na tváři lehký smích, hluboký v srdci žal je to ještě markantnější. Mladík hledí zpříma do prázdných očních důlků lidské lebky. Dívá se do propasti a propast se dívá do něj.

Na výstavě jsou dvě barevné verze. Jedna hodně temná, evokující tmavou letní noc.

Výstava: Sexualizace a objektifikace žen očima sedmi umělkyň

Kultura

Ta druhá už pracuje s živými barvami a působí mnohem veseleji a pozitivněji. Právě na kraniu je vidět, jak Fürstová umí pracovat s jemným detailem. Díky tomu působí vybělená lebka plasticky, doslova vystupuje z plochy do prostoru. Každá prasklina, každý kaz na zubu je detailně prokreslen.

Foto: Jan Šída, Právo

Obraz Půlnoc

Na všech pracích je vidět, že je autorka už zkušenou ilustrátorkou, byť její hlavní disciplínou je volná tvorba. Naplno zúročila své zkušenosti z ilustrací z Erbenovy Kytice (2020) i Babičky (2021) od Boženy Němcové a dosáhla v tomto směru opravdového mistrovství. Takže Karel Hynek Mácha, i když je z bronzu (a ne z kamene, jak se zpívá v oné písní), může být spokojen.

Výtvarnice Míla Fűrstová: Má díla začal sbírat James Cameron

Kultura

Ilustrace Míly Fürstové Babičku výrazně zmodernizovaly

Kultura
Související témata:
Galerie MIRO

Výběr článků

Načítám