Článek
Křižáček je „středověkou road-movie“ o cestě malého Jeníka do Svaté země a o jeho otci, rytíři Bořkovi (v podání Karla Rodena), který se vydává po jeho stopách.
Adaptace básně Jaroslava Vrchlického je teprve druhým celovečerním snímkem jedné z velkých nadějí domácí kinematografie. Před sedmi lety Kadrnka debutoval „normalizačním“ dramatem Osmdesát dopisů a získal si tehdy přízeň kritiky i dnešního uměleckého ředitele karlovarského festivalu Karla Ocha.
„Obdivuji jej jako tvůrce, který používá prostředky filmového jazyka opravdu s jistotou, takových filmařů v Česku moc nemáme,“ řekl Novinkám Och a dodává: „Jak komponuje záběry, jak pracuje s filmovým vyprávěním, jak si umně pohrává s diváckým očekáváním, jak dokáže ve známých hercích objevit skryté vrstvy – to všechno je u něj výjimečné.“
Kromě domácího vyslance se v hlavní soutěži karlovarského festivalu utká dalších jedenáct snímků, v řadě případů jde o debuty, často se zde objevují politická témata.
V tureckém filmu se vydáme za převaděči blízkovýchodních uprchlíků, v bosenském se řeší traumata z války v Jugoslávii, v polském válka ve Rwandě, v gruzínském se setkáme s prvním demokraticky zvoleným prezidentem Gruzie a slovenský film Čára zase zobrazuje svět pašeráků i policejní korupci na slovensko-ukrajinské hranici.
Čáru natočil režisér Peter Bebjak, kterého mohou diváci znát na základě jeho práce na televizních seriálech Kriminálka Anděl, Případy 1. oddělení nebo Mordparta.
„Petera Bebjaka považuji za jednoho z nejtalentovanějších tvůrců z našeho teritoria. Velmi dovedně mísí žánry a jeho snímky v sobě mají jakousi imponující živelnost, díky které intenzivně komunikují s divákem. Myslím, že to bude pro naše publikum velmi příjemné a svěží překvapení,“ říká Och.
Neonacista i Richard Müller
České zástupce najdeme také v dalších dvou soutěžních sekcích karlovarského festivalu. V soutěži Na východ od Západu se můžete potkat s komorním debutem Josefa Tuky Absence blízkosti, kde si hlavní roli svobodné matky procházející osobní krizí střihla Jana Plodková.
Mezi dokumenty by pak měl vyniknout nový snímek Víta Klusáka Svět podle Daliborka. Tvůrce filmů jako Český sen, Český mír nebo Matrix AB ve Varech představí tragikomický, ale radikální portrét „takového normálního českého neonacisty“.
Česká republika pak bude v obou vedlejších sekcích zastoupena i koprodukčně, konkrétně u dvou slovenských projektů: návštěvníkům tuzemských kin je už znám dokumentární portrét slovenského zpěváka Richard Müller: Nepoznaný; a Češi se koprodukčně podíleli i na novém snímku Juraje Lehotského Nina.
Dohromady programové oddělení MFF Karlovy Vary vybíralo ze 1700 snímků. Festival letos proběhne od 30. června do 8. července.