Hlavní obsah

Staří a nemocní na obtíž aneb Ukamenování svatého Štěpána v soutěži karlovarského festivalu

Právo, Kateřina Farná

Hlavní soutěž karlovarského festivalu letos opanují dramata o krizích současného člověka, hledajícího své místo v rychle se měnící společnosti. Dalším kamínkem do soutěžní mozaiky je náročný snímek režiséra Perea Vily Barcelóa Ukamenování svatého Štěpána.

Foto: archív

Etienne zůstal na všechno sám.

Článek

Tématem španělsko-francouzského filmu je stáří, doba, kdy lidé potřebují pomoc, a přesto jsou často přehlíženou nebo trpěnou přítěží. Prakticky celý děj se odehrává v jednom bytě. Etienne je starý, citlivý a nemocný muž, který žije sám v bytě přeplněném předměty a odmítá ho opustit, i když mu už nepatří. Nemůže se smířit se smrtí své milované ženy, až chorobně se upíná na věci, které po ní zůstaly.

Čas tráví vyřezáváním a restaurováním soch svatých. Ze smutného přežívání jej vytrhává jeho starostlivý kamarád i mladá majitelka domu, toužící po tom, aby muž, který se podle ní již o sebe nedokáže postarat, co nejdříve byt opustil.

Herecký koncert 

O Etiennově životě a minulosti toho scénář odhaluje pramálo, nicméně až divácky náročný konec, kdy zlomený muž umírá, odhalí krutost celého příběhu. A jak už biblický název napovídá, mystično má zde své místo.

Oceněníhodný je herecký výkon devětašedesátiletého Kolumbijce Loua Castela, kterého například režisér Rainer W. Fassbinder obsadil v roce 1971 do filmu Varování před svatou děvkou. O šest let později se rovněž objevil v krimi Wima Wenderse Americký přítel.

Související články

Výběr článků

Načítám