Článek
Film láká zajímavým popiskem o současné podobě jednotlivých států USA, jejich proměnách a možném postupném úpadku. A to také nabízí: na dvaapadesáti přibližně minutu a půl dlouhých statických záběrech bez děje.
Spojené státy americké v podstatě nabízí to, co zmiňuje popisek snímku. Přibližně hodinu a čtyřicet minut dlouhý film tvoří série přibližně minutu a půl dlouhých statických záběrů na krajinu všech 50 států USA.
K nim James Benning, jenž se řadí k experimentálním filmařům, začlenil i Washington D.C, který představuje samostatný federální distrikt, a Portoriko, jež má status nezačleněného území.
Záběry na krajinu
Záběry ukazují přírodní i urbanistická krajinu v různých ročních dobách a na pozadí k tomu kromě zvuků všudypřítomných dopravních prostředků ve stylu Ameriky na kolech místy promlouvají popové a country hvězdy společně s historickými proslovy osobností země, jež se neustále vyrovnává se stavem společnosti.
S odkazem na jednotlivé kulturní a historické fenomény tak snímek zaujme spíše rodilého amerického diváka, který v něm může hledat spojující prvky.
Zápletku sice snímek už z povahy tématu, o kterém pojednává, nemá žádnou, přesto její rozuzlení nabízí až závěrečné titulky. Zde se autor přiznává k tomu, že všechny záběry byly natočené v Kalifornii. Ve státě, kde Benning žije už přes 30 let a jehož krajinu a prostředí důvěrně zná. Se suchým humorem tak tvůrce pravděpodobně poukazuje na podobnosti i rozdílnosti Spojených států, které od sebe nelze rozdělit.
PSH Nekonečný příběh. Drogy, sex, rap. Vtip a upřímnost
Snímek navazuje na studentský počin, který společně se svou spolužačkou na vysoké škole Benning vytvořil v polovině 70. let. Tehdejší stejnojmenný půlhodinový film mapoval podobu Spojených států v době, kdy Američané žili koncem války ve Vietnamu a pádem Saigonu. Nyní o půl století později, během probíhající pandemie koronaviru, původní námět Benning rozpracoval do celovečerního formátu.
Konceptuální film
Spojené státy americké jsou konceptuálním filmem, který by skvěle zapadal do prostoru muzea či galerie a který může nadchnout připraveného a znalého diváka.
Zdá se, že v prostředí kinosálu karlovarského festivalu podobný snímek diváky zaskočil a jeho sledování se tak stočilo na počítací hru o tom, kolik lidí během promítání odejde. Evidentně na to mají USA států víc než dost.