Článek
Prožitek obyčejného městského života v íránském Teheránu, který má do západních ideálů daleko, ale zároveň má stejně daleko k západním představám o Íránu samotném. To byla vedle suverénního vypravěčství jedna z domén veleúspěšného snímku Rozchod Nadera a Simin (vyhrál na Berlinale, získal Oscara), který korunoval íránský filmový zázrak, zrozený už před pár lety a navzdory tamní ostré cenzuře. Ústřední roli si v Rozchodu Nadera a Simin zahrála zkušená herečka Leila Hatamiová. A je to právě ona, kdo táhne i karlovarský soutěžní film Poslední krok.
Také ten se odehrává v prostředí existenčně zajištěného manželského páru a my skrz něj můžeme pozorovat všední život íránské střední třídy, která už dávno nastoupila cestu ze zajetí konzervativního prostředí. Tedy než nás plně pohltí příběh.
Manželství je tu totiž záhy narušeno třetím vrcholem netradičně zamotaného vztahového trojúhelníku. A hlavní hrdina Koshrow – inženýr a stavitel, kterého ztvárnil sám režisér filmu Ali Mosaffa – se ho snaží celkem neúspěšně rozplést.
Leila Hatamiová si zahrála Koshrowu choť a podobně jako v minulosti pod režisérskou taktovkou Abbase Kiarostamiho nebo Asghara Farhadiho i tady exceluje civilním projevem s přesnou dávkou vzruchu a přepjatosti (její postava je herečka). Bez debat si jím řekla o další cenu do své bohaté sbírky – o karlovarskou za ženský herecký výkon.
Výborná je rovněž Mosaffova režie, která dokázala udržet běh filmu hned na dvou hranách – všudypřítomná je tu příjemná lehká ironie a zároveň odstup, zmíněná postava herečky totiž zrovna natáčí film a realita a fikce se čas od času překryjí.
Mosaffův snímek Poslední krok, jímž se po letech vrací do hlavní soutěže, můžete zhlédnout na nadcházejícím MFF Karlovy Vary. Ten se uskuteční od 29. června do 7. července.