Článek
Parthenope, kterou Sorrentino napsal a režíroval, měla v květnu světovou premiéru v Cannes, kde po závěrečných titulcích vyvolala takřka desetiminutové ovace vestoje. Přijetí v Karlových Varech bylo o něco vlažnější. Možná však proto, že snímek takříkajíc bere dech.
Hvězdný Clive Owen ve Varech: Miluji film i divadlo
Po vizuálně jemnější Boží ruce, kterou před třemi lety uvedl na Netflixu, se filmař vrací k pompéznímu pojetí, jaké dával na odiv zejména ve Velké nádheře z roku 2013, jež mu vynesla Oscara. Z Říma se přesunul jižněji do metropole Kampánie, kde je oproti hlavnímu městu větší chudoba, o to ale víc ční nikoli všudypřítomná krása.
Ani siréna, ani kus řecké historie v Neapoli. Parthenope je titulní hrdinka (Celeste Dalla Porta), jež je oslnivě půvabná a stejnou měrou úchvatně chytrá a pohotová.
Svého impozantního vzezření ale nezneužívá, muže provokuje spíše nezáměrně, čímž vyvolává dojem citového chladu. Její vztahová nevázanost nakonec nevyhnutelně vede k několika tragédiím, jež si v nitru nese až do pozdního věku, kdy z ní je profesorka antropologie.
Vlny se drží na špici Divácké ceny deníku Právo
Sorrentinovo dílo se opět skládá z okázalých obrazů, krajinných celků a podrobných detailů tváří a těl, jež publikum utápí v tomto středozemním skvostu i jeho přitažlivě svérázných obyvatelích. Každý záběr představuje neskonalou slast, od níž je těžké odvrátit zrak, každá rozvážně pronesená věta nutí k zamyšlení nad sebou samým.
Se scénářem, hereckými výkony, v jejichž případě kromě protagonistky potěší i přítomnost Garyho Oldmana v jedné z hlavních rolí, precizní režií či kamerou výtečně splývají i pečlivý střih a hudba. Náležitě sestavenými soundtracky ke svým filmům ostatně Sorrentino rovněž proslul, přičemž nyní sáhl po umírněnějších italských melodiích.
V lednu oscaroví Chudáčci, nyní Milé laskavosti. Jorgos Lanthimos přináší triptych o dominanci, lásce a bezpečí
Parthenope je vzhledem k tomuto řemeslnému souladu ideální vidět na velkém plátně, aby divák mohl dostatečně vstřebat všechny její odstíny a zakusit příjemnou melancholii. Obdobně jako Sorrentinovy starší počiny je totiž předně pocitovou záležitostí, pod níž vyvěrá skrytý příběh. Do českých kin ji výhledově přivede distribuční společnost Aerofilms.