Článek
Dívka visí z okna mrakodrapu a jistí se pouze držením ruky kameramana, který ji dost riskantně natáčí. Bez až absurdního hazardu se životem by ale nevznikla takto impozantní scenérie, která nejen jeho tvůrcům, ale i publiku dodává závrať do morku kostí. A nejspíše stejně závratná čísla sledovanosti výsledného příspěvku.
Obdobnými sekvencemi diváka bohatě sytí počin švédsko-francouzského tandemu Axel Danielson a Maximilien Van Aertryck. Dějiny fotografie, filmu a televize, které se v současném miléniu přelily do tekutosti sociálních sítí, nezaznamenávají chronologicky ani učebnicově, ale berou si příklad z aspektu, na který ve snímku sami upozorňují.
Cílem audiovizuálních médií je udržení pozornosti po co nejdelší dobu. Tak dlouhou, že lidé mnohdy zanedbávají svou životosprávu, spánek nebo péči o partnerský vztah. Dokument autoři chytře skládají na totožném principu.
Vzhledem ke zvolené tematice nevyhnutelnou encyklopedičnost, která by ve velkém měřítku mohla být obtížně stravitelná, prokládají mimořádně poutavými úlovky z internetových vod.
A tak vedle smělé mrakodrapové dvojice narazíme i na nepovedené části náborového videa teroristů ISIS, jehož „moderátor“ evokující hereckého neumětela si nedokáže zapamatovat jednoduchý text. Ukazuje, že prezentace navenek se málokdy rovná realita. Anebo na virálně se šířící amatérské záběry batolat, u kterých scéna se smrtí Simbova otce ve Lvím králi vyvolala prudký pláč. Smích zaručen.
Trocha faktografie nikoho nezabije a Zázračný aparát potěší nejen milovníky punkových dokumentaristů a online bizarností, ale i ty, kteří jsou o mediální historii už lehce poučení a s radostí si dají zábavné opáčko.
Zázračný aparát |
---|
Švédsko/Dánsko 2023, 88 min. Režie: Axel Danielson, Maximilien Van Aertryck |
Hodnocení: 85 % |
Může se vám hodit na Firmy.cz: Kina