Hlavní obsah

Kritici Variety vybrali i český film Kdopak by se vlka bál

Právo, Novinky, zbn

Už dvanáctý rok mají možnost kritici a kritičky zřejmě nejprestižnějšího filmového časopisu Variety vybrat do programu Karlovarského festivalu několik lahůdek dle vlastní chuti. Letos se do tohoto výběru dostal i český film režisérky Marii Procházkové Kdopak by se vlka bál.

Foto: ČTK

Režisérka Maria Procházková a děti z filmu Kdopak by se vlka bál

Článek

„Zařazení do Dnů kritiků Variety mi udělalo velkou radost, protože sama ve Varech chodím na filmy v této sekci,“ říká Procházková. „Beru to jako určité ocenění,“ dodává. Její film, který měl v Česku premiéru na začátku prosince loňského roku, byl mezi tím zařazen také na program prestižního festivalu Berlinale.

„Zařazení do Dnů kritiků Variety mi udělalo velkou radost, protože sama ve Varech chodím na filmy v této sekci,“ říká Procházková. „Beru to jako určité ocenění,“ dodává. Její film, který měl v Česku premiéru na začátku prosince loňského roku, byl mezi tím zařazen také na program prestižního festivalu Berlinale.

Kdopak by se vlka bál vypráví příběh partnerských problémů očima malinké Terezky (v podání Doroty Dědkové). Upoutal zejména svým neobvyklým výtvarným zpracováním. A řada filmových odborníků i odbornic se velmi divila, když nezískal ani jednu nominaci na domácí ceny Český lev.

Není rozdíl mezi komerčními a uměleckými věcmi

Mezi deseti vybranými filmy jsou tři prvotiny a pět druhých snímků. Program byl koordinován předním mezinárodním kritikem Variety Derekem Elleyem. „Snažíme se zařazovat filmy, které jsou svěží a zábavné, které nezbytně nenaplňují typické představy o dané zemi a možná dokonce byly přehlédnuty,“ říká Elley. „Na rozdíl od spousty festivalových dramaturgů neděláme rozdíl mezi komerčními a uměleckými věcmi.“

Mezi deseti vybranými filmy jsou tři prvotiny a pět druhých snímků. Program byl koordinován předním mezinárodním kritikem Variety Derekem Elleyem. „Snažíme se zařazovat filmy, které jsou svěží a zábavné, které nezbytně nenaplňují typické představy o dané zemi a možná dokonce byly přehlédnuty,“ říká Elley. „Na rozdíl od spousty festivalových dramaturgů neděláme rozdíl mezi komerčními a uměleckými věcmi.“

Mezi deseti vybranými filmy jsou tři prvotiny a pět druhých snímků. Program byl koordinován předním mezinárodním kritikem Variety Derekem Elleyem. „Snažíme se zařazovat filmy, které jsou svěží a zábavné, které nezbytně nenaplňují typické představy o dané zemi a možná dokonce byly přehlédnuty,“ říká Elley. „Na rozdíl od spousty festivalových dramaturgů neděláme rozdíl mezi komerčními a uměleckými věcmi.“ Procházkovou doplní mimo jiné Švéd Fredrik Edfeldt, který přiveze poetický, přízračný portrét dětství ve filmu Dívenka (Flickan), za který si odnesl cenu pro nejlepší debut z letošního Berlinale.

Mezi deseti vybranými filmy jsou tři prvotiny a pět druhých snímků. Program byl koordinován předním mezinárodním kritikem Variety Derekem Elleyem. „Snažíme se zařazovat filmy, které jsou svěží a zábavné, které nezbytně nenaplňují typické představy o dané zemi a možná dokonce byly přehlédnuty,“ říká Elley. „Na rozdíl od spousty festivalových dramaturgů neděláme rozdíl mezi komerčními a uměleckými věcmi.“ Procházkovou doplní mimo jiné Švéd Fredrik Edfeldt, který přiveze poetický, přízračný portrét dětství ve filmu Dívenka (Flickan), za který si odnesl cenu pro nejlepší debut z letošního Berlinale.

Z Maďarska dorazí už víc jak tři měsíce místní kasovní trhák Made in Hungaria, muzikál ze šedesátých let od režiséra Gergely Fonyóho. Vypráví o chlapci, který se vrací do komunistického Maďarska, aby tu po pobytu v USA poznal úskalí života v reálném socialismu.

Pětadvacet kamer na jednom autě

Konec milostného vztahu z 25 úhlů sleduje holandský režisér Noud Heerkens v experimentálním filmu Poslední rozhovor (Last Conversation). Právničku Annu sleduje v průběhu telefonické konverzace s expřítelem 25 kamer namontovaných na jejím jedoucím autě.

Konec milostného vztahu z 25 úhlů sleduje holandský režisér Noud Heerkens v experimentálním filmu Poslední rozhovor (Last Conversation). Právničku Annu sleduje v průběhu telefonické konverzace s expřítelem 25 kamer namontovaných na jejím jedoucím autě.

Výběr doplní suše ironický Tady a tam (Tamo i ovde) Srba Darka Lungulova, který sleduje dva příběhy odehrávající se na dvou kontinentech – deprivovaný Newyorčan Robert se ocitá kvůli dluhům v chaotickém Srbsku, zatímco srbský imigrant Branko v New Yorku.

Dále se v sekci objeví hororový krvák Děti (The Children) Brita Toma Shanklanda, který byl už dvakrát za své krátké filmy nominován na prestižní britské ceny BAFTA. Kritici Variety vybrali i svéráznou tragikomickou lovestory vlámského režiséra Pietera Van Heese Temná mysl (Dirty Mind) a taktéž komediální Drobný zločin (Small Crime) kyperského Řeka Christose Georgioua.

Španělská detektivka i chorvatské roadmovie

Katalánec Patxi Amezcua představí napínavou akční detektivu 25 karátů (25 Kilates), která už stihla posbírat i tři ceny na festivalu v Malaze. Roadmovie Buick Riviera přiveze Chorvat Goran Rušinović. V té si zahrál mimo jiné i Slavko Štimac, známý z Kusturicova snímku Život je zázrak.

Katalánec Patxi Amezcua představí napínavou akční detektivu 25 karátů (25 Kilates), která už stihla posbírat i tři ceny na festivalu v Malaze. Roadmovie Buick Riviera přiveze Chorvat Goran Rušinović. V té si zahrál mimo jiné i Slavko Štimac, známý z Kusturicova snímku Život je zázrak.

Stejně jako v minulých letech představí jednotliví režiséři své snímky z této sekce během dvou festivalových dnů (5. a 6. července).

Výběr článků

Načítám