Článek
Filmová kariéra Brita Michaela Powella (1905 - 1990) začala v asistentské pozici u slavného režiséra němé éry Rexe Ingrama a směřovala přes spolupráci s Alfredem Hitchcockem a tvorbu filmů na zakázku k zásadnímu roku 1939, kdy se talentovaný filmař seznámil s maďarským imigrantem a již renomovaným scenáristou Emerikem Pressburgerem (1902 - 1988). Pod hlavičkou jejich produkční společnosti The Archers vznikly filmy, které provokovaly svou nezařaditelností v době, kdy britský film hledal sílu v téměř dokumentárním realismu či únik v komediích a melodramatech.
Filmy jako Otázka života a smrti (A Matter of Life and Death, 1946), Černý narcis (Black Narcissus, 1947) či Život a smrt plukovníka Blimpa (The Life and Death of Colonel Blimp, 1943) vyvolávaly kontroverze ještě několik desítek let od svého vzniku, než byly uznány jako zásadní pro vývoj evropského a světového filmu.
Klíčový podíl na tom má i proslulý obdivovatel a propagátor díla tvůrčího tandemu Martin Scorsese, jehož nadace The Film Foundation dala podnět k nákladnému digitálnímu zrestaurování filmu Červené střevíčky (The Red Shoes, 1948). Po loňské premiéře na festivalu v Cannes bude nejslavnější snímek Michaela Powella a Emerika Pressburgera uveden vedle zmíněných titulů v rámci karlovarské retrospektivy.