Článek
První z nich, Malý klenot, vypráví příběh jednoho italského podniku od pádu železné opony, který mu měl přinést uplatnění na nových trzích, po pád podniku samotného. Film se inspiroval kauzou mlékárenského gigantu Parmalat, který se před krachem také pokusili jeho manažeři zachránit podvodem. Ovšem marně.
Malý klenot stojí především na dvou bardech italské herecké školy. Rema Gironeho budete zřejmě znát ze seriálu Chobotnice. Toniho Servilla pak z klenotů opravdu velkých – z chlouby italské kinematografie posledních let, filmů Gomora a Božský. Prvně jmenovaný spolu s režisérem snímku Andreou Molaiolim zavítá přímo na festival snímek, který umně propojuje psychologickou rovinu se reflexí celospolečenského problému, uvést.
Film Neměj strach je útokem na citlivé divácké povahy už skrze své téma. Zkoumá zneužívání dětí v rodinách. A to hned ve dvou liních, prostřednictvím dokumentárních výpovědí už dospělých postižených a skrz dramatický příběh malé Sylvie.
Veterán španělské kinematografie Montxo Armendáriz je proslulý výběrem sociálních témat a pečlivým sběrem materiálu. To se odrazilo i na „ukázkovém“ osudu hlavní hrdinky, která se až do svých pětadvaceti let potácí mezi závislostí na zneužívajícím otci a pocitem viny. A moc ji nepomáhá ani její matka, která si problém odmítá připustit.
Třetím snímkem je citlivý portrét mladého křesťanského muslima Romeo 11. Jeho rodina se usadila ve frankofonní části Kanady. Mladíkovo zapadnutí do prostředí brání nejen jeho původ, ale především fyzické postižení, které mu v dětství způsobil pád z balkónu. A možná ještě víc na obtíž je mu nízké sebevědomí, vlastní předsudky a také předsudky lidí kolem, včetně jeho rodinných příslušníků v čele s autoritativním otcem.
Film o hledání sama sebe a smíření s vlastní podstatou natočil Ivan Grbovic. Postavil ho na až intimním kontaktu s hlavním hrdinou, s kterým tak velmi silně prožíváme jeho vnitřní strachy a obavy. Romeo 11 se snímek jmenuje podle chlapcova dokonalého já, které si sám vytvořil na internetu.