Článek
Film Umělec (El artista), režisérů Mariana Cohna a Gastóna Duprata, úsporným způsobem posouvá dopředu jednoduchý příběh. Prostý mladík Jorge pracuje jako ošetřovatel v domově důchodců. Jeden z jeho svěřenců už nemluví, pohybuje se jen na vozíku a jediné, co ho vytrhuje z neměnné pózy, je kresba. A Jorge si jeho výtvory nosí domů a schovává je ve skříni.
Až ho jednou bezelstně napadne je nabídnout místní galerii. Řetězec situací z něho následně udělá, vlastně omylem a aniž by se o to výrazněji přičinil, nejvýznamnějšího představitele současného argentinského moderního umění.
Ironie i úžasná obrazová kompozice
Kouzelná je scéna, kdy se už slavný Jorge dostane v doprovodu vysokoškolského profesora na besedu s univerzitními studenty a studentkami. Celou dobu mluví jeho hostitel, v závěru je prostor na otázky, ale před tak velkou uměleckou persónou se studenti stydí na cokoli zeptat. Když beseda skončí, Jorge si upřímně uleví: „Ještě štěstí, že se na nic nezeptali.“ Ovšem profesor ho uklidní: „Vždycky můžete říct, že za vás mluví vaše dílo.“
Ironický pohled na uměleckou scénu by ale na jedinečný zážitek bylo málo. Další předností filmu a důvodem, proč se z něj odchází s okouzlením, je dokonalá kompozice záběrů. Kdykoliv byste si film zastavili, to, co je na plátně, by mohlo tvořit perfektně nasnímanou fotografii. Nezbývá, než se kochat.
Kohoutí zápasy a stařenka
Druhý argentinský snímek z Jiného pohledu, který určitě stojí za bližší pozornost, se jmenuje Kohoutí zápasy (Gallero) a natočil ho Sergio Mazza.
Nesmělý vesničan žije sám, chová kohouty, aby pro něj zápasili, ale jinak je shrbený a nenáročný. Až jednoho dne se náhodou seznámí se stařičkou vdovou, opraví ji postupně střechu, sporák i gramofon. Jenže pak se přátelství začne minimálně z jeho strany nenápadně měnit v něco víc.
I tady zasvítí jistá ironie. V době, kdy má on o ní erotické představy, ona s ním v klidu řeší svoji závěť. Mazza se nebojí ani tradiční náboženské symboliky, kterou staví naproti něčemu tak nekonvenčnímu, jako je vztah se zhruba třicetiletým věkovým rozestupem. Nechybí ani závěrečná společná křížová cesta.
Karlovarská sekce Jiný pohled nabízí celkem 35 snímků. Třeba britské kubrickovské drama Bronson (více zde), film Holka Dino Ferrari českého režiséra Jana Němce nebo roztomilý izraelský snímek Na velikosti záleží (Sipur Gadol).