Hlavní obsah

Hostem karlovarského festivalu bude režisér Jerry Schatzberg

Praha

Hostem MFF v Karlových Varech, jehož 48. ročník se uskuteční od 29. června do 7. července, bude i držitel Zlaté palmy z Cannes za snímek Strašák Jerry Schatzberg. Uvede tu tři své rané snímky, oznámil ve čtvrtek festival na svých internetových stránkách.

Foto: Profimedia.cz

Režisér Jerry Schatzberg

Článek

Mezi talentovanými filmaři, kteří se v 70. letech postarali o renesanci amerického filmu, zastával Jerry Schatzberg výjimečné postavení. Jako režisér debutoval až ve svých 33 letech. Prostředí, které ho formovalo, nemělo nic společného s Italoameričany typu Francise Forda Coppoly, Martina Scorseseho či Michaela Cimina.

Schatzberg nebyl ani zázračným dítětem posedlým technologiemi a diváckým úspěchem jako George Lucas či Steven Spielberg. Měl za sebou letitou kariéru úspěšného, vysoce ceněného fotografa, který v 60. letech spolupracoval s prestižními periodiky Vogue, Esquire, Glamour a Life. Na konto si připsal módní fotografie i portréty celebrit (mimo jiné Jimi Hendrix, Catherine Deneuveová, Miloš Forman, Andy Warhol). Jeho fotka na obal Dylanova alba Blonde on Blonde získala kultovní pověst.

Intimní a intenzivní charakter Schatzbergových fotografií, balancující mezi opravdovostí okamžiku a rafinovanou koncepcí, pronikl i do jeho filmů. Do raného portfolia "Nového Hollywoodu" se obtiskl třemi snímky, charakterizujícími jak společenskou situaci přelomu 60. a 70. let, tak stylotvorné proměny inspirované nejrůznějšími, domácími i evropskými vlivy. Psychologický příběh bývalé modelky Žena s tajenkou (1970), drogové drama Panika v Needle Parku a tragikomedie Strašák z roku 1973 představují intimnější variantu buřičských postojů Roberta Altmana, Hala Ashbyho nebo Arthura Penna. V centru Schatzbergovy pozornosti se ocitají ztracené, zraněné postavy bojující o přežití, jejichž odcizení odráží společenskou deziluzi jisté části Ameriky, znechucené znovuzvolením prezidenta Nixona a pokračující válkou ve Vietnamu.

Politické téma zaznělo zřetelněji v pozdějších Schatzbergových filmech Svedení Joea Tynana či Znovu na cestě, které se setkaly s dobrým kritickým ohlasem. Na výsluní pozornosti se vrátil dramatem Reunion (1989). Potřebu přehodnotit jeho historický význam charakterizuje i nedávné úspěšné uvedení restaurované verze jeho debutu Žena s tajenkou, který s filmy Panika v Needle Parku a Strašák režisér osobně uvede ve Varech.

Výběr článků

Načítám