Hlavní obsah

György Pálfi: Naše generace žije na zkoušku

Novinky, Michal Procházka
KARLOVY VARY

Maďarský režisér György Pálfi (1974) patří již svými třemi celovečerními filmy k předním jménům evropské režie. Zasloužil se o to svým experimentálním přístupem ke kinematografii a samozřejmě svým debutem Škytavka a u nás distribuovaným titulem Taxidermia. Na 44. karlovarském festivalu uvedl v soutěži film Nejsem tvůj přítel.

Foto: Petr Horník, Právo

György Palfi v Karlových Varech.

Článek

Z vašich filmů se zdá, že je pro vás vždy důležitější koncept či metoda filmu než samotný příběh. Jak vznikal váš film Nejsem tvůj přítel?

Na začátku jsem nepsal žádný scénář. Důležitější pro mě byla „pracovní metoda“. Pro formu tohoto posledního snímku jsem se rozhodl v okamžiku, kdy jsem měl plné zuby leštění klik, jak jsem marně žádal o peníze na další projekty. Titul Nejsem tvůj přítel tak vznikl bez rozpočtu, natočili jsme jej malou DVD kamerou, jakou si může každý koupit v obchodě s elektronikou. Neměli jsme ani stativ.

Jak jste film obsadil?

Na plátně se vyskytují v podstatě samí neherci. Vybral jsem si lidi, kteří by před kamerou zosobňovali spíše vlastní příběhy či postavy ze svého okolí. Uspořádali jsme casting, jímž prošlo na sto padesát lidí. Všichni mají na výsledku svou zásluhu, ovlivňovali směr příběhu, který nebyl zpočátku vůbec přesně daný.

Jak jste pracoval s herci bez profesionální průpravy? Rychlé střihy, syrové obrazové výjevy připomínají některé severské filmy?

Točili jsme na velmi malé množství klapek, důležitá byla vždy první reakce, spontánnost představitelů, kterou jsme se snažili zachytit. Sami herci často rozhodovali o té které scéně - kamera byla od toho, aby se za nimi vydala a sledovala je.

Film se skládá z krátkého úvodu, kde sledujeme první dětské rozmíšky malých dětí v jeslích, a příběhu dospělých, jenž zrcadlí jejich konflikty. Věděl jste od začátku, že chcete takhle spojit dva takhle rozdílné světy?

Na DVD chceme vydat tři snímky, tedy kromě samotného filmu, ještě pětačtyřiceti minutovou sekvenci z jeslí a devadesáti minutový sestřih z castingu.

FOTO: www.iffkv.cz

Každý váš film je značně odlišný od toho, jak vypadal ten předešlý. Jak přistupujete k filmařské práci?

Jediné co vím, že se nerad opakuji. Navíc se stále necítím být skutečným profesionálem velké kinematografie, dávám přednost experimentu, dobrodružství s filmem.

Film Nejsem tvůj přítel kombinuje několik obtížných milostných vztahů dnešních třicátníků, z nichž každý ústí do velmi skličujícího a neřešitelného konfliktu. Je tohle váš pohled na dnešní dobu?

Klíč je podle mého názoru v ženách, ty pro mě představují mnohem silnější a zajímavější charaktery. Samozřejmě realita kolem nás není jenom to, co vidíte ve filmu, ale my jsme se snažili ukazovat pravdu a problémy nejrůznějších soužití, které vidíte kolem sebe. Ale neptejte se mě, nemám žádné řešení, jak by svět mohl fungovat lépe.

Je tohle morální svědectví o naší generaci?

Film mi pomohl ujasnit si pohled na náš svět. Zdá se mi, že se dnešní lidé nedovedou v ničem pořádně rozhodnout a všechno podstatné a důležité odkládají na potom. Je to takový život na zkoušku, snažíme se sami chránit, mít ze všeho prospěch, a přitom druhým ubližujeme.

Výběr článků

Načítám