Článek
Nestatutárním vavřínům tradičně dominuje Cena FIPRESCI, udělovaná filmovými kritiky, kterým se letos líbil nejvíce chorvatský film Vinko Brešana Bez konce [celá zpráva]. Porotu zaujal hořkosladký příběh o odpuštění a o důsledcích jugoslávské války, který svede dohromady válečného veterána a ženu jedné jeho oběti, kterou zastřelil.
„Režisér neodsuzuje, ale snaží se dosáhnout vzájemného porozumění,“ vysvětlila polská kritička Barbara Hollender.
Irská i dánská rodina
Naopak Nezávislá kamera, kterou oceňuje Česká televize nejlepší snímek sekce fóra nezávislých, putuje do rukou irské režisérky Margaret Corkery se snímkem Eamon. „Ocenili jsme vykreslený portrét rodičů nezvládajících svou rodičovskou roli, který je vyjádřený zcela vizuálními prostředky,“ uvedl předávající dramaturg ČT Michal Málek.
Podle jeho slov rozhodování bylo velmi obtížné, proto porota rozhodla i o Zvláštním uznání pro Federico Godfrieda s filmem La Tigra, Chaco.
Kategorii Europa Cinemas Label, o níž rozhodují zástupci známé sítě evropských kin, ovládl dánský debut Martina Pietera Zandvlieta Potlesk, jenž líčí osudy stárnoucí osamělé herečky, která propadla alkoholu a odcizila se rodině - a nyní se marně snaží vrátit ke svým dětem. Vítězství jde na vrub i excelentnímu výkonu dánské divy Papriky Steenové.
Cenu ekumenické poroty si z Karlových Var odveze íránský filmař Abdolreza Kahani s filmem zachycujícím život člověka v současném Íránu Dvacet.
Asociace filmových klubů FICC udělila Cenu Dona Quijota belgickému metaforickému dramatu Frédérica Dumonta Anděl u moře [celá zpráva]. V něm autor líčí osudy malého chlapce, jemuž otec svěří tíživé tajemství - své odhodlání spáchat sebevraždu.
Ocenění pro nejlepší asijský film, který uděluje organizace NETPAC, nakonec připadl korejskému snímku Trosky Yang Ik-junea.