Článek
Obchod na korze natočený na motivy novely Ladislava Grosmana se stal vůbec prvním československým snímkem, který získal Oscara za nejlepší cizojazyčný film. Stalo se tak v roce 1966.
„Osobně mě překvapilo, proč je třeba rekonstruovat Obchod na korze, protože dle mého názoru byl ten film tak dlouho v trezoru, že když ho vyndali, tak musel být jak nový,“ připomenul žertem Marek Eben osud snímku v době normalizace.
Do centra festivalového dění, do Velkého sálu hotelu Thermal, přišla restaurovanou verzi snímku vyprovodit početná delegace. Mimo jiné dcera představitele hlavní role Tona Brtka Jozefa Kronera, herečka Zuzana Kronerová, syn jednoho z režisérů Elmar Klos mladší, či kameraman Ivan Šlapeta.
„Dnešní obnovená premiéra filmu znovu otevírá cestu divákům a celému světu. Rád bych zmínil aktuálnost tohoto díla i dnes, zejména pro mladé, kteří toho mnoho nepamatují, a nechají se proto snadněji zmanipulovat,“ řekl Klos a jako příklad zmínil podporu, jíž se od mladých dostává slovenské krajně pravicové straně Mariana Kotleby.
„Snad právě jim Obchod na korze pomůže otevřít oči,“ doplnil Klos.
A také zavzpomínal.
Ve Varech potkal ženu
„Dovolte mi ještě malou osobní vsuvku. Naposledy jsem tu byl na 15. Mezinárodním filmovém festivalu v roce 1966, v témže roce, kdy Obchod na korze získal pro Československo prvního Oscara za nejlepší cizojazyčný film. A shodou okolností jsem právě tady potkal svou pozdější ženu Danu, s níž budeme tento měsíc - bože, to to letí - slavit už zlatou svatbu,“ uvedl.
„Na závěr chci věřit a doufat, že jestli se na nás odněkud shůry, z filmařského nebe, dívají otec s Jánem Kadárem, ‚Mulínkem‘ Novotným (přezdívka kameramana Vladimíra Novotného - pozn.), Zdeňkem Liškou, tak že se spokojeně usmívají,“ dodal Elmar Klos mladší.
Menzel, Forman a Jasný
Digitalizovaná kopie filmu vznikla ve spolupráci Nadace české bijáky a Státního fondu kinematografie, MFF Karlovy Vary, UPP (Universal Production Partners), Elmara Klose, Ivana Šlapety a s finanční podporou Ministerstva kultury ČR.
Nadace české bijáky významná díla české kinematografie digitálně restauruje od roku 2012. Na kontě má úpravu snímků Hoří, má panenko (rež. Miloš Forman), Všichni dobří rodáci (rež. Vojtěch Jasný), Ostře sledované vlaky (rež. Jiří Menzel) a Intimní osvětlení (rež. Ivan Passer).
Všechny tyto filmy byly v rámci společného tzv. Karlovarského projektu slavnostně uvedeny za účasti autorů na MFF KV.