Hlavní obsah

Colin Firth jako svobodný muž, který nemohl žít v americkém snu

Novinky, Stanislav Dvořák
Karlovy Vary

Informace, že světoznámý módní návrhář a debutující režisér Tom Ford natočil adaptaci románu Christophera Isherwooda, jednoho z prvních literárních děl „bojujících za lidská práva homosexuálů“, může festivalového diváka nalákat, ale také otrávit.

Článek

Homosexuální tématika je totiž ve festivalových filmech natolik provařená, že se podvědomě děsíte další nudné uslzené agitky o tom, jak to mají gayové těžké. Do té má ale cenami ověšený A Single Man (Svobodný muž) zatraceně daleko.

Ford nabízí obecně platné drama o přetvářce, strachu z lidí, osamělosti a úzkosti. Fakt, že je hlavní hrdina homosexuál, nemusí být podstatný. Vynikající Colin Firth (cena BAFTA a Volpiho pohár z Benátek) ho hraje především jako chytrého, citlivého člověka v depresi.

Jeho postava, britský vysokoškolský učitel George v Los Angeles roku 1962, ztratí nejbližšího přítele a marně hledá důvod proč dál žít. Práce ho částečně baví a částečně frustruje, studenty považuje za převážně bezduché. Nesnáší americký životní styl, rozjuchanost, reklamu a konzum. Podle něj vítá ráno úsměvem jen blbec.

George nemá rodinu, baví se jen s kamarádkou Charley (Julianne Mooreová). Osamělá elegantní dáma ve středním věku tráví své dny plné alkoholu a sebelítosti v drahém bytě, kde ji učitel příležitostně navštěvuje. V žárlivé scéně (snad nechtěně) prozradí, že i po letech pořád touží po životě s ním. Není ochotna pochopit, že je a vždy bude homosexuál. Stejně jako on je beznadějně sama.

Mistrovská hudba

Trojici postav, marně hledajících spřízněnou duši, dotváří student Kenny. Učitele obdivuje a snaží se s ním setkat v soukromí. Ne proto, že by byl vyhraněný gay, ale protože je osamělý, má pocit, že ho nikdo nechápe a divný vztah s blonďatou spolužačkou ho neuspokojil. George se s Kennym baví, ale jeho otevřenosti jako by se děsil. Po smrti přítele nemá sílu navazovat vztahy.

Georgeovy vnitřní stavy perfektně vystihuje práce s hudbou a kamerou (Eduard Grau), která si ulítává na detailech obličejů (vzhledem k Georgově orientaci samozřejmě hlavně mužských) nebo na zpomalených záběrech. Většinu emocí ale dodává obraz teprve v součinnosti s mistrovskou hudbou (převážně od Abela Korzeniowského plus několik dobových nahrávek).

Soundtrack, který by si zasloužil velkou samostatnou recenzi, je založen na smyčcích a minimalistických klavírních motivech. Střídá melancholické dojímání s pasážemi signalizujícími drtivou osudovost.

Navíc je tu i několik "kultovek" z šedesátých let (např. od Etty James, Serge Gainsbourga nebo Booker T and the MGs), jež sice náladu smyčcové hudby přerušují, ale na druhou stranu se jedná o velmi silné skladby, které ve filmu nejsou bezdůvodně.

Výběr článků

Načítám