Článek
Snímek o atentátu na Reinharda Heydricha zobrazuje výjimečnou hrdinskou kapitolu v československých dějinách.
Akt z roku 1942 nicméně dodnes vzbuzuje řadu otázek, zda byl nezbytný, zda skutečně tehdejší vláda v londýnském exilu pod vedením prezidenta Eduarda Beneše zvážila všechny možné dopady na civilní obyvatelstvo v Protektorátu.
Odpovědi film divákovi záměrně nedává. Do distribuce půjde nejdříve v srpnu, a to ve Spojených státech. Termín premiéry v České republice zatím určen není.
Řemeslně je Anthropoid zvládnutý dokonale. Pomáhají mu v tom překrásné kulisy Prahy i dovednost barrandovských techniků, kteří mimo jiné věrně v ateliérech vystavěli pražský kostel Cyrila a Metoděje.
Nicméně je jisté, že emoční zaujetí českých, případně slovenských diváků mu přináší automaticky body navíc. Vědí předem, jak vše dopadne. O činu se učí už malé děti na základních školách. Parašutisté jsou snadno zapamatovatelní. Jejich odvaha je totiž skutečně ojedinělá.
Sympatické pro našince je také velké obsazení českých herců v Anthropoidu do zásadních rolí. Vynikající je například Alena Mihulová jako paní Moravcová - tedy obyčejná máma v rodině, která jako vlastenka poskytne atentátníkům přicházejícím na rozkaz z Londýna strategické zázemí.
Jednoznačně hrdinský čin vede v německém účtování k její likvidaci. Právě v tomto případě napadá diváky asi nejvíce otázka procházející celým snímkem: co vše dokáže člověk obětovat při obraně vlasti?