Hlavní obsah

Mezi hvězdami varského festivalu září Morgan Freeman

Novinky, Věra Míšková
KARLOVY VARY

Nová znělka, jejíž autorem je režisér loňského vítězného filmu Rok ďábla Petr Zelenka, a projekce českého soutěžního filmu Pupendo režiséra Jana Hřebejka zahájí v pátek večer v karlovarském hotelu Thermal 38. ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary.

Foto: www.ckv-ostrava.cz
Článek

V rámci úvodního slavnostního večera převezme Cenu za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii český režisér Jiří Menzel. V následujících osmi dnech se o Křišťálový glóbus bude ucházet dalších patnáct soutěžních filmů, dalších zhruba 250 uvidí návštěvníci v tradičních mimosoutěžních sekcích.

Očekávaní hosté ze světa

Americký herec Morgan Freeman se světově proslavil filmem Řidič slečny Daisy z roku 1989, který mu vynesl oscarovou nominaci. Od té doby jsme ho viděli v řadě akčních a dramatických filmů jako Nesmiřitelní, vykoupení z věznice Shawshank, Sběratel polibků, Drtivý dopad. Do Karlových Varů přijede uvést film Lawrence Kasdana Pavučina snů, který zároveň vstupuje 10. července do běžné distribuce.

Z hereckých osobností je dále očekáván například britský herec John Hurt, který vstoupil do povědomí diváků kdysi velmi populárním seriálem Já, Claudius, v němž ztvárnil Caligulu. Dále jsme ho mohli vidět ve Vetřelci Ridleyho Scotta, Sloním muži Davida Lynche nebo ve filmu Harry Potter a Kámen mudrců.

Kerry Foxová se proslavila černou komedií Mělký hrob, dalším zajímavým projektem v její filmografii je válečný snímek režiséra Michaela Winterbottoma Vítejte v Sarajevu a především laureát Zlatého medvěda Berlinale 2001 Intimita francouzského režiséra Patrice Chéreaua, v níž ztvárnila hlavní ženskou roli.

Francouzskou herečku Sylvii Testudovou uvidíme v německém soutěžním filmu Vzpomínky mrtvého muže a ve francouzském snímku Miluj svého otce, zařazeného do sekce Variety Critics´Choice.

Silné zastoupení bude mít v Karlových Varech režisérská profese. Kromě tvůrců soutěžních filmů přijede například se snímkem Špína Londýna (sekce Horizonty) Stephen Frears, tvůrce Nebezpečných známostí, Hrdiny proti své vůli, Hi-Lo Country a dalších úspěšných filmů.s

Snímek Chtíč (Horizonty) doprovodí jeho režisér Jean-Claude Brisseau a mladá francouzská herečka Sabrina Seyvecouová, svou novinku Dům bláznů přijede osobně představit Andrej Končalovskij.

Praktický průvodce festivalem

Vstupenky: Diváckou a studentskou akreditaci nahrazuje karta Festival Pass, kterou si lze koupit za 240,- Kč na den, 600,- na tři dny, 820,- Kč na pět dní a 1200 Kč na celou dobu. Zlevněné karty stojí 180, 420, 520 a 800 korun. Na karty si každý může vyzvednout 4 vstupenky na 4 různá představení denně.

Vstupenky se prodávají v pokladnách u Thermalu, Městského divadla, Grandhotelu Pupp a Drahomíry ,lze je také rezervovat prostřednictvím mobilních telefonů přes WAP nebo Eurotel Asistent 1180. Přes mobil lze i platit. Prodej vstupenek začíná 3. července, jednotlivé vstupné bez karty Festival Pass je 65,- Kč, se slevou 50 Kč..

Nové kino: kromě sálů v hotelu Thermal, kin Richmond, Drahomíra, Čas, Městské divadlo, hotel Pupp a Husovka je na parkovišti před hotelem Thermal instalováno mobilní kino Bioscope, které pojme 292 diváky.

Projekce: Prakticky všechny filmy letošního festivalu jsou opatřeny titulky, takže až na výjimky odpadá překlad do sluchátek.

Informace: Internetová adresa je www.iffkv.cz nebo www.kviff.com, kde si lze zřídit registraci a dostávat čerstvé informace e-mailem. O všech filmech se návštěvníci dočtou v katalogu, program je zveřejněn ve Festivalové brožuře, pravidelně vychází Festivalový deník. Postřehy Tomáše Baldýnského přináší kv.reflektor.cz.

O programu MFF s uměleckou ředitelkou Evou Zaoralovou

 Vy sama jste sestavovala program už podesáté - co se za ty roky nejvíc změnilo?

Především zájem producentů dát film do Karlových Varů. Nechci se tvářit, že se do karlovarské soutěže cpou filmy horem dolem, na to je český filmový trh příliš malý. Ale je to lepší než na začátku, mnohem víc se o nás ve filmovém světě ví. Mnozí nezastírají, že se budou ucházet nejdřív o canneskou soutěž, ale jednají s námi, vidíme jejich filmy předem, a když se pak do Cannes nedostanou, rádi jdou k nám.

To není nic nenormálního natož ponižujícího, takhle to dělají i jiné velké festivaly, protože do Cannes chtějí všichni filmaři. Důležité je, že jsme v kontaktu, jinak bychom spoustu dobrých filmů neměli. Jako například letos polský film - neřekli nám, že s tím, o který bychom měli zájem, to zkusí v Cannes, neposlali nám kazetu, a když potom o zařazení do karlovarské soutěže stáli, už bylo pozdě.

Na co se mohou těšit diváci karlovarského hlavního programu?

Mám radost, že nám nabídl do soutěže svůj film Pobřežní hlídka korejský režisér Kim Ki-duk, kterému jsme loni uspořádali retrospektivní přehlídku. Mohl ho klidně nabídnout do Benátek nebo do Locarna - jistě by uspěl. Podobné je to s italským filmem Okno naproti režiséra tureckého původu Ferzana Özpeteka, který posbíral pět italských národních cen. Ještě loni by asi čekal třeba na Montreal. Totéž platí i o obou skandinávských filmech - Norové nám film Kámoši rovnou sami nabídli, úspěchem je i získání dánského filmu Starý, nový, vypůjčený, modrý. Pozornost může vzbudit i francouzský příspěvek Strach a chvění zkušeného režiséra Alaina Corneaua, ruský snímek Babka Lidije Bobrovové a další.

Uvidíme, jestli se některý z nich zařadí mezi ty, jež v minulých letech v Karlových Varech zahájily úspěšnou dráhu na mezinárodním poli. Například Amélie z Montmartru skončila oscarovou nominací a loňský film Nikde v Africe dokonce Oscarem.

Dá se v letošní soutěžní kolekci najít nějaký společný jmenovatel?

Příběhy těch filmů nejsou vůbec optimistické, takový je všeobecný trend. Ale nechybí v nich alespoň paprsek naděje, třeba nalezení důležitého vztahu nebo sebeuvědomění. Nejsou bezvýchodné a mají humanistické poselství. Pro někoho to dnes může možná znít trochu staromilsky, ale já si nemohu pomoci - pro mě je humanismus pořád určitým kritériem.

A je tu ještě jeden ne zcela společný, ale podobný rys: zatímco před pár lety jsme měli dost filmů s hlavní hrdinkou dospívající dívkou, letos jsou častými hrdiny chlapci. Například osmiletý kluk ve filipínském filmu, dvanáctiletý v maďarském a další. To samozřejmě není záměr, ale náhoda, že se to tak sešlo. Celkově jsou soutěžní filmy spíš o mladých lidech než o starších generacích.

Z které sekce mimo hlavní soutěž máte radost?

Žádnou nechci podceňovat, za každou je mnoho práce mých kolegů. Ale radost mám například z toho, že se nám daří získávat pro sekci Horizonty - oceněné filmy vítěze nejprestižnějších festivalů. Máme Zlatého medvěda z Berlinale Na tomto světě, Zlatou palmu z Cannes Slon, Zlatého lva z Benátek Padlé ženy.

Naší specifikou je sekce Na východ od Západu. Některé festivaly jako Chotěbuz nebo Wiesbaden sice filmy ze zemí střední a východní Evropy a států bývalého Sovětského svazu hrají, ale to jsou přece jen malé přehlídky. Žádný jiný "áčkový" festival je v takové míře nepředstavuje. My pro ně máme i zvláštní cenu. Osvědčila se i dokumentární soutěž, zpočátku jsme do ní brali filmy z jiných festivalů, dnes už se nám nabízejí sami a jsou tu hodnotná díla i zvučná jména.

Máte letos svého favorita?

Italský a francouzský film. Oba jsou mi blízké, což je určitě dáno i mou orientací na románské kinematografie.

Věra Míšková

Doprava: Od 4. do 12. července jsou zdarma k dispozici tři autobusové linky. Linka F1 jezdí od hotelu Thermal k hotelu Festival, linka F2 od Thermalu přes Divadelní náměstí, GH Pupp a Richmond do kempu Březová a linka F3 od Thermalu přes GH Pupp a Richmond na Divadelní náměstí.

Související témata:

Výběr článků

Načítám