Hlavní obsah

Města. Výstava připomíná díla architekta Josefa Pleskota

Výstavy architektů bývají v interiérech galerií vždy poněkud specificky pojaté. Nesetkáme se v nich totiž se skutečnými díly, ale většinou s modely staveb nebo s jejich fotografiemi. Skutečné stavby totiž potkáváme hlavně ve městech. To je i případ expozice architekta Josefa Pleskota Města, která trvá v pražském Museu Kampa do 12. února.

Foto: Jan Šída, Právo

Nejproslulejším projektem Josefa Pleskota je architektonická proměna Dolních Vítkovic.

Článek

Tento architekt byl vždy považován za velmi výraznou osobnost ve svém oboru. V roce 2014 získal titul Architekt roku a v současnosti stojí v čele architektonické kanceláře AP ateliér (od roku 1991). Té je na výstavě věnován jeden ze sálů.

Prezentaci nazvali kurátoři Jan Skřivánek a Norbert Schmidt symbolicky Ateliér a jejich cílem bylo nabídnout návštěvníkům vhled do tvůrčí kuchyně renomovaného architekta a jeho spolupracovníků.

V centru místnosti je velký šedý kulatý stůl, na kterém jsou rozmístěné odborné publikace, fotografie projektů i barevní průvodci městy, ve kterých Pleskot architektonicky působil (mimo jiné Litomyšl). Na stěnách jsou nejen snímky děl ateliéru, ale i dokumentární film.

Nejslavnějším a nejznámějším Pleskotovým projektem je však jeho působení na industriální stavbě v Dolních Vítkovicích. V něm je důležitá především estetická proměna původního plynojemu v multifunkční sál Gong. Celá oblast je na výstavě prezentována prostřednictvím velkého modelu, v jehož centru se skví kulatý objekt plynojemu, který je jako diamant na šperku obklopen dalšími industriálními objekty, především komíny a těžními věžemi.

Všechny prvky modelu jsou vyvedeny v ocelově šedé barvě, takže evokují exteriér filmu Tajemství ocelového města. Okolní barevné velkoformátové fotografie akcentují určité detaily, jako třeba ocelovou konstrukci, interiér plynojemu či noční pohled na část zmíněné oblasti.

Urbanistická studie z města Litomyšl je jiná, protože ostravský prostor je neopakovatelný. Ve východočeské metropoli už Pleskot pracoval více s rytmem historického města, stejně jako v případě Prahy. Jeho práce s hmotou historické stavby, konkrétně její využití ve prospěch dynamiky stavby, je patrná třeba v případě kláštera dominikánů, zatímco v Palmovka Parku si už mohl dovolit využít moderní futuristický design využívající hranatých či oblých stavebních bloků sestavených sendvičovým způsobem do originálních tvarů.

Josef Pleskot, jak je z výstavy patrné, dokáže využít prvky historických i moderních budov tak, aby jeho architektonické zásahy sloužily za každých okolností finální vizualitě konkrétní budovy.

Může se vám hodit na Firmy.cz: Museum Kampa

Související témata:
Jan Pleskot

Související články

Architekt ustoupil od betonu na Závisti

Nový návrh úprav nejvýznamnější archeologické lokality z 5. století před n. l., akropole na Závisti na jižním okraji Prahy už nepředpokládá zvýraznění nálezů...

Smlouva na nový Sítenský most byla podepsána

V pondělí 25. května primátor Kladna Dan Jiránek a přední český architekt Josef Pleskot podepsali smlouvu, návrh nového Sítenského mostu bude hotový do konce...

Výběr článků

Načítám