Článek
Symfonické turné začíná v Brně 17. října. Kolik vás bude na pódiu?
To bych musel vědět, v jakém přesně obsazení přijde orchestr. Přesná odpověď je: hodně. Rozhodně víc než obvykle.
Vy jste sám orchestru rozepisoval, co mají hrát?
To bych si netroufl. Napsal to jistý pan Martin Ibler. Já jsem do toho nevstupoval, jen jsem připomínkoval.
Takže to nebyla původně vaše touha mít symfoňák?
Bylo pár skladeb, u kterých mě to přirozeně napadlo už dávno. Třeba Atlantida. Není to nepřirozený krok. U Doktor Jekyll a mistr Hide mě ale nikdy nenapadlo, že by měla být symfonická. Chtěl jsem vědět, jak to bude znít, když se to nahraje v takovém studiu, jak se symfonický orchestr nahrává. Nechtěl jsem záznam z koncertu, což by bylo pohodlnější. Ve sportovní hale se snímá zvuk jinak než zavěšenými mikrofony v síni, kde se běžně orchestr nahrává.
Může vůbec takový koncert vydělat?
Ne, ta myšlenka není o penězích. Chtěl jsem slyšet některé skladby se symfoňákem, třeba Jesenná láska.
Je skvělé, že si to můžete dovolit. Hodně kapel nemůže...
Jistě, že je to třeba zaplatit, ale další věc je, že Capella Istropolitana do toho vložila něco navíc, šli do toho s vervou. Kdybych takové lidi nenašel, tak bych to netočil.
Blíží se sezóna Slavíků a dalších cen. Vnímáte to ještě nějak?
Víte, když dostanete cenu, zítra už je stará. Je to něco, co se pořád opakuje, je to takový koloběh anket. Chápu to jako běžnou součást našeho života.
Čili vás to moc nezajímá?
No, potěší mě, že mi někdo poslal hlas, ale vím, že se to pořád opakuje a nic není starší než včerejší úspěch.
Vadí vám, když někdo stahuje vaše mp3?
Já u toho nejsem (smích), takže nikdo mi to nenosí k podpisu. Nevím, jestli se to děje.
Určitě se to děje...
Normální je, když CD něco stojí, protože nikdo neukradne rohlík a tak by to mělo být i s alby. Někdo ten rohlík musí do obchodu dovézt, někdo upéct, někdo prodávat. A s albem nebo filmem je to stejné. Nám ještě ve škole vysvětlovali, že nejdřív je prvobytně pospolná společnost, feudalismus, kapitalismus a pak komunismus, kde je vše zadarmo. Někdo si představuje, že už jsme v této éře. Komunismus je ale zatím jen na internetu.
Vy sám stahujete?
Ne, já jsem sběratelem desek, nemám doma zásoby stáhnutých věcí. Ale ani jsem se nad tím nepohoršoval, protože dřív u nás služby jako iTunes, Spotify ani MusicJet nebyly, takže někdo něco hledal na internetu, našel to zadarmo a stáhnul. Až teď nastává normální situace.
Koho jste si oblíbil na mladé české scéně?
Nemám přehled. Já o novinkách nevím, protože jsem byl příliš zaměstnaný finišováním Symphonic alba, periferně vím, že vyšel Kasabian, Red Hot Chili Peppers atd. Proniknout do naší scény není lehké, nemáte k dispozici sofistikované Top 200, musíte se víc pídit, musíte chodit do megastoru. Tak jsem přišel i na současné spolupracovníky, třeba Aleše Zenkla, toho jsem objevil v Tiché dohodě. Ale hodně věcí najdete na Youtube. Internet je zázrak, pokud jde o získávání informací.