Článek
Čím vás upoutal scénář seriálu?
Už před třemi lety, kdy za námi do produkční společnosti Barlett přišli Miro Šifra s Luckou Vaňkovou a řekli, že mají další projekt, mě zaujal tématem. V té době jsme spolu pracovali na filmu Úsvit a s Lucií ještě na sérii Dcera národa. Upoutalo mě téma paranormálních jevů v Československu. Rozesmála mě jejich věta, že to jsou taková socialistická Akta X.
Řekl jsem si, že to by mohlo být skvělé, protože naše republika má obecně velkou historii ve fantasy a sci-fi žánru. Po revoluci v roce 1989 se ale v podstatě úplně vytratil zájem tvůrců a zřejmě i lidí, kteří filmy financují a sponzorují, o to, aby u nás takové výtvarné a stylizované věci vznikaly. A tak mi přišlo, že to bude krásný návrat k něčemu, co tu vždycky fungovalo.
Viděla jsem ve studiu uprostřed scény jakýsi silikonový průhledný tubus. K čemu je?
Snažili jsme celý open space ústavu udělat tak, aby na sebe všichni viděli, takže střed laboratoře musel být prosklený. Místo skla jsme ale zvolili speciální fólii, která se nejdřív musela tepelně upravit a pak v prostoru natáhnout. Bylo by velmi jednoduché ji zničit, kdyby jí například někdo propadl, takže jsme při natáčení opatrní a chodíme kolem ní po špičkách.
Co je na natáčení nejtěžší?
Z pozice režiséra i producenta vlastně nemůžu moc komentovat scénáře, které byly perfektně připravené, ať už od našich scenáristů, nebo dramaturgicky z České televize a německé ZDF. Jako režisér dostávám skvělé podklady, které fungují tak dobře, že je to vážně radost. Náročné je pak přenést je na plátno nebo obrazovky a dát jim výtvarný styl a směr.
Podmínky, které máme, jsou skvělé, ale k tomu, aby to bylo rozmáchlé, jak potřebujeme, bychom potřebovali více natáčecích dní, více lokací. Takže věci kreativně dovymýšlíme, aby fungovaly a byly konkurenceschopné v celosvětovém měřítku.
Na jak dlouho je naplánované natáčení?
Začalo v březnu a hotovo by mělo být v červenci. Máme sice štědrý počet natáčecích dní, ale na rozdíl od seriálů, které triky moc nepoužívají, máme v tom našem hromadu vizuálních triků. Někdy nám celý natáčecí den zaberou například jen scény s kaskadérem. V postprodukci sice trvají celkem čtyři sekundy, ale my na nich strávíme velké množství času.
Vypadá to, že jste typ klidného režiséra. Vybuchnete někdy?
Jsem v podstatě vždycky klidný, nervuju se jenom, když něco opravdu nejde. Máme však úplně fantastický štáb, se kterým u nás v Barlettě pracujeme už několik let. Jsme spíš velká rodina, která dělá věci společně.
Kdy bude seriál na obrazovkách?
Plánované uvedení je na jaře příštího roku.