Hlavní obsah

Marie Poledňáková slaví jubileum natáčením nové komedie Líbáš jako ďábel

Právo, Věra Míšková

Své sedmdesáté narozeniny slaví režisérka Marie Poledňáková natáčením nové rodinné komedie Líbáš jako ďábel. Tedy ve společnosti Kamily Magálové, Jiřího Bartošky, Evy Holubové, Oldřicha Kaisera a řady dalších herců, z nichž vedle jmenovaných i mnozí další s ní pracovali už na jejím předchozím, veleúspěšném snímku Líbáš jako Bůh. Tentokrát je nový děj zavede z Prahy až do Maroka.

Foto: ČTK

Herecký tým Marie Poledňákové (čtvrtá zleva) na filmu Líbáš jako Bůh tvořili Eva Holubová, Arnošt Lustig, Oldřich Kaiser, Jiří Bartoška, Kamila Magálová, Nela Boudová, Roman Vojtek a Filip Antonio.

Článek

Na Líbáš jako Bůh přišel skoro milión lidí a stal se divácky nejúspěšnějším českým filmem roku 2009. Ukázalo se tak, že režisérka, podepsaná pod nesmrtelnými filmy Jak vytrhnout velrybě stoličku, Jak dostat tatínka do polepšovny či S tebou mě baví svět, dokáže navzdory několika dost dlouhým pauzám v natáčení ještě pořád bavit své publikum. A že filmy baví i ji, o tom svědčí její vlastní slova na adresu dnešních narozenin.

„Nikdy jsem si nepotrpěla na velké oslavování, a na jubilea už vůbec ne. Navíc to letošní se potkalo s obdobím, které je pro mne velice náročné, ale navýsost radostné: natáčení filmu Líbáš jako ďábel. Velice se těším, jsem plná energie, cítím se skvěle a na kalendář se dívám, jen když kontroluji natáčecí plán.

A když o tom tak přemýšlím, tak práce, setkání se skvělými herci i spolupracovníky a možnost pracovat v místech, kam české štáby běžně nejezdí, je vlastně tou nejlepší oslavou narozenin a zároveň dárkem. Maroko je divukrásná země, budeme točit v Marrákeši, na pobřeží oceánu v Essauiře i v poušti,“ říká filmařka, která přitom poprvé usedla na režijní stoličku relativně pozdě.

Jak dostat diváky do kin

Původně chtěla studovat chemii, ale z kádrových důvodů se nemohla na konci padesátých let na vysokou školu dostat, takže prošla několika dělnickými profesemi. Teprve když se prostřednictvím svého muže, novináře Ivana Poledňáka, seznámila s Jaroslavem Dietlem, začala díky němu doslova od píky pracovat v Československé televizi – a studovala při tom dramaturgii na DAMU.

Její první autorský televizní film Jak vytrhnout velrybě stoličku, v němž přivedla v roli osmiletého Vaška na obrazovku budoucí dětskou filmovou hvězdu Tomáše Holého, měl obrovský úspěch. Následovalo pokračování Jak dostat tatínka do polepšovny a Kotva u přívozu. Teprve pak první film pro kina – a zase úspěch: S tebou mě baví svět patří dodnes k divácky nejoblíbenějším filmům, v jedné anketě se stal dokonce komedií století.

„Já jsem vůbec netušila, že taková anketa probíhá. Jednou zazvonil telefon, že mám přijít do Lucerny, kde bude v přímém přenosu probíhat finále soutěže komedie století. ,Proč já?‘ ptala jsem se. Prozradili mi, že se můj film dobře umístil a prý tam bude taky Satinský a Postránecký. Dorazila jsem a posadili nás do první řady. Zase jsem si našla vysvětlení: byly tam s námi i filmové děti, tak asi aby dobře viděly.

Rozhodlo až hlasování při přímém přenosu. Opravdu, to první místo byl pro mě opravdu šok! Dodnes to nechápu – když vám řeknou, že jste natočila komedii století a jsou tam všechny filmy Oldřicha Nového, Jana Wericha, Martina Friče, tak to prostě vůbec pochopit nemůžete,“ řekla mi před časem režisérka, která přesto v devadesátých letech od filmu odešla a vyzkoušela si podnikání.

K režii se vrátila až v roce 2006 komedií Jak se krotí krokodýli a tvrdila tehdy, že to je naposledy, protože režírování je únavné, vyčerpávající. Ale neodolala, za tři roky natočila Líbáš jako Bůh a teď se pustila do pokračování. Energie má přitom pořád na rozdávání. „Když mně bylo třicet, byla jsem zděšená, ze čtyřicítky jsem měla depresi, další kulatiny jsem si tolik nepřipouštěla a dnes nemám žádný problém. Skutečný věk je relativní pojem. Záleží na tom, jak se člověk cítí,“ říká.

Zdravotní problémy se Poledňákové zatím vyhýbají

A dodává: „Nechci to zakřiknout, ale zdravotní problémy se mi zatím vyhýbají, občas si vezmu prášek na spaní, když mám za sebou náročný den. Několikrát týdně si dám šťávu s čerstvého grapefruitu nebo k snídani kornfleky s mlékem. To jsou moje vitamíny. Před měsícem jsme byli na povinné prohlídce u lékaře, protože to vyžadovala pojišťovna kvůli pojištění filmu do Maroka. Doktorka mi změřila tlak a EKG. ,Je to neuvěřitelné, v jaké jste kondici. Vy sportujete?‘ Já na to řekla, že nesportuji, sedím celý den u počítače, piju kafe a kouřím.“

Před premiérou Líbáš jako Bůh mi Marie Poledňáková prozradila, co ji přivádí k návratům za kameru navzdory tvrzení, že už je to naposledy: „Ty dlouhé směny jsou strašně náročné. A přitom dech musí člověk nabírat ze dne na den. Ale společnost, ve které pracujete, je tak inspirující! Na exteriérech jsme bydleli týden v jednom hotelu. Večer sedíme konečně všichni spolu u stolu: vidím pohromadě takovou hereckou elitu, z každého z nich vyzařuje charisma a v hlavě mi jede film, co točili dneska, včera, předevčírem, co všechno umějí, a přitom jsou to normální, bezvadný lidi. To je prima pocit! Co jsem udělala já? Dala jsem je dohromady!“

Související články

Chystá se nový film se Sylvesterem Stallonem

Společnost Warner Bros zveřejnila termíny dalších filmových premiér pro nadcházející rok. Je mezi nimi i snímek Bullet To The Head, který režíruje Walter Hill....

Výběr článků

Načítám