Hlavní obsah

Magorovo nebe září U stolu ve Sklepní scéně

Právo, Jiří P. Kříž

„Na Smíchově byl heaven“, píše Františka Jirousová v programu znamenité inscenace Iva Krobota v Divadle U stolu ve Sklepní scéně brněnského Centra experimentálního divadla. Nazval ji jednoduše Magor a přivedl na svět jako koláž záznamů z jejích deníku a z textů otce Magora Magoroviče Magorjana - Ivana Martina Jirouse.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Jan Kolařík jako Ivan Martin Jirous takřečený Magor

Článek

Krobotovi syrová témata sluší. Nebudu vypočítávat všechny jeho hrabalovské inspirace, připomenu jen Příliš hlučnou samotu z roku 2010 ve stejném prostoru. Realizoval ji prakticky se shodným týmem. U Magora herecky skromnějším.

Jedním slovem: Poezie

Jan Kolařík, v Hlučné samotě sběrných surovostí Hanťa, se převtělil do ještě košatější a přesnější kreace něžného barbara Magora. Novicka v týmu Petra Bučková, zářící dosud především v inscenacích Anny Petrželkové, stejně přesně, chce se napsat autenticky, představila duchovní zázemí nešťastně šťastné Františky.

Prolínání světa Jirousovy rozporuplné říše zvané Magorie - jako by ji právě pro něho vymyslela pro změnu Alexandra Berková - a zraňované, nad otcovou sebedestrukcí si zoufající, ale milující ho s pochopením pro slabosti, vzdor a bouře laskavé i běsnivé, tedy světa Franci, průvodkyně posledními Jirousovými osmi léty. V tom spojení je úžasná síla a energie. Přenášejí se z haraburdím naznačeného prostředí na diváky.

Krobot v přízračném podsklepí Husy na provázku - U stolu Františka Derflera - v prostoru půldruhé hodinky dokázal jemně akcentovat všechny těžko popsatelné valéry Magorovy duše, se zákoutími tak protikladnými a svárlivými, že by vydaly na tři životy. A Jan Kolařík všechno tlumočí způsobem, který omračuje i ohromuje.

Koho Magor neurazil, ať hodí kamenem, chce se zvolat s autorem inscenace. Jenomže za Jirousovým provokujícím a urážlivým argotem jsou vlastnosti, které ho činí opravdu velkým, ať je náš vztah k jeho tvorbě jakýkoli. Obhroublá slupka a věčná provokace, ale pod ní je moudrost, smířlivost, zranitelnost, obava o osudy lidí - prosím ne lidstva, to by mne hned prohlásil za č & p - jedním slovem: Poezie.

Klukovi Plastici

Závěrečný Kolaříkův jirousovský song - to je rovnou Magor. Rocker Zdeněk Kluka přiložil k neokázalému pomníku vlastní kámen, a přesto ctil a komentoval i Magorovy Plastiky (People of the Universe). Tři dny po Radocích za rok 2012 první zápis na inscenaci a herecký výkon roku 2013.

Celkové hodnocení 100 %

Divadlo U stolu Brno - Ivan Martin Jirous, Františka Jirousová: Magor

Scénář a režie Ivo Krobot, dramaturgická spolupráce Petr Oslzlý, pohybová spolupráce Zoja Mikotová, scéna Jan Konečný, Barbora Konečná, kostýmy Alice Novotná, hudba Zdeněk Kluka.

Premiéra 23. a 24. února, psáno z reprízy 5. března 2013 ve Sklepní scéně Centra experimentálního divadla.

Související témata:

Výběr článků

Načítám