Hlavní obsah

Maďarští umělci se přihlásili k afroamerickému původu, aby mohli hrát v opeře

Právo, Ivan Vilček

Kvůli požadavku držitele autorských práv opery Porgy a Bess se někteří umělci budapešťské státní opery přihlásili k afroamerickému původu. Dědicové George Gershwina totiž požadují, aby v této opeře vystupovali pouze černoši. Píší o tom maďarská média.

Foto: MTI

Z představení opery Porgy and Bess

Článek

Kvůli specifickým požadavkům na herce generální ředitel maďarské státní opery Szilveszter Ókovács požádal některé účinkující, aby písemně prohlásili, že afroamerický původ je nedělitelnou součástí jejich identity. Opera byla uvedena v Budapešti již loni a tehdy se podařilo zmíněnou podmínku dědiců obejít, ale při plánovaní letošních šesti repríz došlo ke skandálu.

„Opera se nacvičuje z nelegálně okopírovaných partitur a u plánovaných představeních je jasně uvedeno, že způsob ztvárnění Porgy a Bess není schválen a odporuje požadavkům na prezentaci díla,“ upozornil deník Népszava.

V prohlášení, které museli umělci podepsat, se doslova píše: „Já, níže podepsaný prohlašuji, že afroamerický původ je nedělitelnou součástí mé identity. Proto je pro mě radostí, že mohu vystoupit v opeře George Gershwina Porgy a Bess“.

Situaci přijeli prověřit Gerschwinovi dědicové

Server index.hu konstatoval, že kdo toto prohlášení odmítl podepsat, riskuje svou příští kariéru ve státní opeře. Z 28 účinkujících zmíněné prohlášení podepsalo 15 lidí, zbytek odmítl.

„V prohlášení jsme se nepřihlásili k tomu, že jsme geneticky Afroameričané. Svým prohlášením dáváme najevo, že Gershwinova hudba, jazz a s tím i afroamerická kultura a umění je součástí celosvětového kulturního dědictví,“ řekla členka státní opery Anikó Bakonyiová, která v opeře vystupuje.

Generální ředitel maďarské státní opery podmínku „all black cast“ otevřeně zpochybnil. „Jeden z předků Baracka Obamy byl bílý, mohl by tak vystupovat v Porgy a Bess? Dumas a Puškin měli černé předky, oni by mohli vystupovat ve zmíněné opeře?“ klade si otázky Ókovács, který označil celou situaci kolem autorských práv za nedůstojnou.

Situaci přirovnal k období 40. let minulého století, kdy v maďarské státní opeře nemohli vystupovat umělci židovského původu.

Výběr článků

Načítám